Supermarkten breiden hun aanbod van maaltijd-oplossingen om mee te nemen steeds verder uit. Dat zien we vooral in het winkelformat dat daar het meest geschikt voor is, dat van de buurtwinkels. Belegde broodjes zijn nog altijd een vaste waarde en het gezondheidsaspect wordt steeds belangrijker, maar opgelet voor al te gepeperde prijzen: de consument let op de centen voor zijn lunchbudget.

Alles begon met het belegde broodje. Dat is nog altijd de eerste keuze voor de lunch van de Belgen, vooral voor werkende mensen onder de 35 jaar. Het is moeilijk om die markt in cijfers te vatten, want je vindt het aanbod in allerlei kanalen: broodjeszaken, snackbars, cafés, bakkerijen, slagerijen, buurtwinkels, supermarkten … Daarom houden we ons aan het beschikbare cijfermateriaal: uit een onderzoek van Apaq-W van september 2022 bleek dat 17% van de Franstalige Belgen minstens één keer per week een belegd broodje eet. Het is misschien riskant om dat cijfer door te trekken naar de hele Belgische bevolking, maar als we dat toch even doen, komen we al vlotjes aan 100 miljoen belegde broodjes per jaar, aangezien “minstens één keer per week” geen gemiddelde aangeeft van de aankoopfrequentie. Dat geeft ons toch ten minste een idee van de waarde van die omvangrijke markt.