Lotus Bakeries heeft zijn allereerste koekjesfabriek in Amerika geopend. De productiesite is sinds begin augustus operationeel en is naast het Oost-Vlaamse Lembeke de tweede locatie waar de befaamde speculoosproducten gemaakt zullen worden. “Een historische mijlpaal”, aldus de groep.

De eerste koekjesfabriek van Lotus Bakeries in Amerika is een feit. De internationale productiesite is gelegen in Mebane, in North Carolina, en is sinds begin augustus operationeel. Als we het bedrijf mogen geloven zouden de eerste ‘US-made’ Biscoff-koekjes, ofwel de befaamde speculooskoekjes, binnenkort in de Amerikaanse rekken liggen. Dat maakte het bedrijf bekend tijdens de voorstelling van zijn halfjaarcijfers. 

De fabriek telt momenteel twee productielijnen die aanvankelijk in twee ploegen zijn opgestart om vervolgens tegen eind dit jaar uit te breiden naar drie ploegen. En die teams werden naar eigen zeggen zorgvuldig opgeleid. “In de eerste jaarhelft werden alle nieuw aangeworven operatoren opgeleid, zowel in de fabriek in Lembeke als in de VS. Belgische, ervaren operatoren waren ook gedurende meerdere weken aanwezig bij de opstart van de lijnen in de VS”, verduidelijkt Lotus Bakeries. 

Dat Lotus nu zijn allereerste speculoosfabriek opent op zijn grootste afzetmarkt is volgens het bedrijf een belangrijke stap. De groep spreekt zelfs van “een historische mijlpaal voor het bedrijf”. 

Omzet stijgt met 11,5% tot 298,1 miljoen euro

Naast deze aankondiging, maakte het bedrijf ook zijn halfjaarcijfers bekend. In de eerste helft van dit jaar steeg de omzet van de groep met 30,6 miljoen euro tot 298,1 miljoen euro, ofwel een groei van 11,5%. Die groei werd positief beïnvloed door een positief wisselkoerseffect en doordat er nog geen rekening werd gehouden met de overname van Kiddylicious.

De belangrijkste interne groei was afkomstig van de befaamde speculooskoekjes, -pasta en -ijs,  of het zogenaamde ‘Lotus Biscoff’-gamma. Het aanbod werd verder geïnternationaliseerd, onder andere dankzij de nieuwe koekjesfabriek in Amerika. Daarbij werd de grootste groei gerealiseerd in de Verenigde Staten, het Verenigd Koninkrijk en Frankrijk. Twee andere pijlers die bijdroegen tot de omzetgroei waren onder meer de sterke resultaten van Natural Foods, de natuurlijke tussendoortjes van de groep, en de lokale specialiteiten van Lotus (Madeleines, Suzy-wafels, Dinosaurus-koeken…) die het erg goed doen in België, Nederland en Frankrijk. De resultaten van de ontbijtkoeken in Nederland doen het daarentegen minder goed dan verwacht. 

Het recurrente bedrijfsresultaat steeg met 3,4 miljoen euro tot 51,2 miljoen en ook de brutobedrijfswinst nam met 6 miljoen euro toe tot 60,9 miljoen. Als we kijken naar de nettowinst, zien we dat die ook met 6% steeg tot 36,2 miljoen euro. 

Naast de nieuwe Amerikaanse koekjesfabriek, opende Lotus Bakeries begin juni ook die gloednieuwe Bear-Fabriek in Wolseley, Zuid-Afrika. Verder richtte de groep in samenwerking met de Italiaanse distributiepartner Lona een eigen bedrijf op: Lotus Bakeries Italy. Dat zal zich specifiek focussen op de commercialisatie van de Lotus Bakeries-merken. De Belgische koekjesgroep heeft momenteel de meerderheid van de aandelen van deze joint venture in handen met een optie om op termijn alle aandelen te verwerven.