
Mondelez/Lotus
Mondelez/Lotus
Kan een Côte d’Or-reep met speculooskruimels een wereldwijd succesnummer worden? Het Belgische Lotus Bakeries en Mondelez International hopen met een unieke samenwerking van wel.
Het zijn twee bedrijven die normaal gezien elkaars concurrenten zijn, maar nu de handen in elkaar slaan om samen een nieuw product voor te stellen. Een gewone samenwerking is het zeker niet, dat werd onderstreept door het feit dat de ceo van Mondelez International, de Belg Dirk Van de Put, speciaal vanuit de VS naar het hoofdkwartier van Lotus Bakeries in Lembeke kwam overgevlogen. Geen andere Belg leidt zo’n groot bedrijf als hij. Van de Put maakte de verplaatsing om een samenwerking met Lotus Bakeries aan te kondigen: een chocoladereep van Côte d’Or met speculooskruimels erin. De twee bedrijven hopen een nieuw succesnummer te pakken te hebben, in het kielzog van de wereldwijde populariteit van speculooskoekje Biscoff. De nieuwe Côte d’Or-reep met speculoos is vanaf volgende week te koop bij Delhaize, in een versie met melkchocolade en een met witte chocolade. In het najaar liggen de repen ook bij andere supermarkten. De samenwerking reikt nog verder: in 18 Europese landen komen er Biscoff-producten van de merken Milka, Cadbury of lokale chocolademerken op de markt. Zo zal er een Milka-reep met Lotus-speculoos te koop zijn in Nederland en in de Belgische winkels van Albert Heijn en Jumbo, net als in Carrefour. De twee bedrijven willen beide hun voordeel doen met de samenwerking. Lotus Bakeries hoopt dat nog meer mensen Biscoff zullen kopen, omdat de naam en het logo op de verpakking zulleen staan. Mondelez kan via de samenwerking vernieuwen. De inkomsten van de samenwerking zijn voor Mondelez, maar Lotus krijgt een commissie op waarover geen cijfers meegedeeld worden. Mondelez en Lotus Bakeries gaan daarnaast nog meer samenwerken. In India zal Mondelez in het najaar beginnen met het produceren en verdelen van Biscoff-koekjes en -pasta. Doordat Lotus Bakeries ook bezig is met uitbreiden elders in de wereld kan het bedrijf niet alles zelf in handen nemen. Het bedrijf wil van Biscoff het derde grootste koekje ter wereld maken. Vandaag prijkt op het plaats vijf. Eerder dit jaar kondigden Mondelez en Lotus Bakeries ook al een samenwerking aan bij ijsjes.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?