12 maart 2024 wordt een belangrijke datum in de geschiedenis van Decathlon, die begon in 1976. Het Noord-Franse bedrijf, inmiddels een wereldwijde sportgigant, heeft zijn sector omgegooid en er een democratische wind doen waaien. Nu wil het zijn eigen strategie omgooien.

De kern van deze nieuwe strategie is ‘North Star’, het bedrijfsproject van Decathlon rond positieve waarden: het creëren van een positieve impact in de wereld: “Move People Through the Wonders of Sport”, of mensen in beweging brengen door de wonderen van de sport. Tot zover de waarden. Maar hoe vertaalt zich dat in ambities, strategieën en veranderingen?

De eerste en meest zichtbare verandering is de nieuwe visuele identiteit van Decathlon. Het logo bevat nu het pictogram dat ‘l'Orbite’ genoemd wordt (planetaire baan). Dat wil “beweging uitdrukken, de ambitie om nieuwe hoogten te bereiken, en circulariteit, de kern van het duurzame bedrijfsmodel van Decathlon ”

Het merk koestert nog altijd de ambitie om sport toegankelijk te maken voor iedereen en herschikt zijn portfolio van eigen referenties, rond 9 gespecialiseerde merken: Quechua (bergen), Tribord (water en wind), Rockrider (outdoor fietsen), Domyos (fitness), Kuikma (sneeuwschoenen), Kipsta (teamsport), Caperlan (natuur), Btwin (skatesport en mobiliteit) en Inesis (precisiesport), naast 4 expertmerken: Van Rysel, Simond, Kiprun en Solognac.

Engagementen rond duurzaamheid