12 maart 2024 wordt een belangrijke datum in de geschiedenis van Decathlon, die begon in 1976. Het Noord-Franse bedrijf, inmiddels een wereldwijde sportgigant, heeft zijn sector omgegooid en er een democratische wind doen waaien. Nu wil het zijn eigen strategie omgooien.

De kern van deze nieuwe strategie is ‘North Star’, het bedrijfsproject van Decathlon rond positieve waarden: het creëren van een positieve impact in de wereld: “Move People Through the Wonders of Sport”, of mensen in beweging brengen door de wonderen van de sport. Tot zover de waarden. Maar hoe vertaalt zich dat in ambities, strategieën en veranderingen?

De eerste en meest zichtbare verandering is de nieuwe visuele identiteit van Decathlon. Het logo bevat nu het pictogram dat ‘l'Orbite’ genoemd wordt (planetaire baan). Dat wil “beweging uitdrukken, de ambitie om nieuwe hoogten te bereiken, en circulariteit, de kern van het duurzame bedrijfsmodel van Decathlon ”

Het merk koestert nog altijd de ambitie om sport toegankelijk te maken voor iedereen en herschikt zijn portfolio van eigen referenties, rond 9 gespecialiseerde merken: Quechua (bergen), Tribord (water en wind), Rockrider (outdoor fietsen), Domyos (fitness), Kuikma (sneeuwschoenen), Kipsta (teamsport), Caperlan (natuur), Btwin (skatesport en mobiliteit) en Inesis (precisiesport), naast 4 expertmerken: Van Rysel, Simond, Kiprun en Solognac.

Engagementen rond duurzaamheid

©

Decathlon

“De voordelen die sport mensen brengt mogen niet ten koste van de planeet gaan”, legt het bedrijf uit in een persbericht, waarin het zijn koolstofarme doelstellingen becijfert: 20% vermindering van de absolute CO2-uitstoot tegen 2026, 42% vermindering van de absolute CO2-uitstoot tegen 2030 en het bereiken van een netto nuluitstoot tegen 2050. Decathlon laat weten dat het in 2023 voor het tweede jaar na elkaar zijn groei heeft losgekoppeld van zijn CO2-uitstoot.

 Decathlon wil ook samenwerken met zijn leveranciers om processen koolstofvrij te maken en de weg te effenen voor nieuwe bedrijfsmodellen op basis van circulariteit en langere levenscycli van producten. Die langere levensduur zou consumenten in staat moeten stellen om hun producten te hergebruiken, te later herstellen en te recyclen.

‘Digital first’

©

Decathlon

Decathlon bereidt een herziening voor van zijn onlinewinkel om alle klanten, altijd en overal een vlotte shoppingervaring te garanderen. “De digitale toeleveringsketen van Decathlon is hertekend met behulp van AI (tools en algoritmen), met het oog op nauwkeurige prognoses, aanvullingsplanning en voorraadparameters. Dit heeft al geleid tot grote voorraadverminderingen en talrijke verbeteringen, waaronder lagere transportkosten, een kleinere koolstofvoetafdruk en snellere levertijden”, legt het persbericht uit.

De fysieke winkels worden echter niet vergeten: de komende maanden krijgen ruim 1.700 winkels over de hele wereld een upgrade om hun klanten een “vlottere doorstroming, een betere zichtbaarheid van producten, aantrekkelijke fysieke en digitale displays en een esthetisch aangename omgeving te bieden. ”

©

Decathlon