Cainiao, de logistieke tak van de Chinese groep Alibaba, heeft een akkoord gesloten met twee Chinese autoconstructeurs om maar liefst een miljoen bestelwagens te bouwen. Ze zullen niet alleen milieuvriendelijk zijn, maar ook uitgerust met systemen van artificiële intelligentie. Om de pakjesleveranciers en zelfstandige chauffeurs te helpen om in die wagens te investeren, wordt 6,5 miljard dollar uitgetrokken.

Volgens AliResearch, het onderzoeksbedrijf van de Chinese e-commerce gigant, is de logistiek in de sector de afgelopen zes met 50% per jaar gegroeid. Vandaag worden 80 miljoen pakjes per dag geleverd of 31,3 miljard pakjes per jaar. Deze groei zal nog versnellen, zegt Jack Ma, Alibaba’s topman. Volgens hem zal binnen vijf à acht jaar het aantal pakjes exploderen tot… één miljard par dag.

Ma stelt dan ook dat een dergelijke groei de hele logistieke keten in China onder druk zal zetten. “De enige manier voor de logistiek- en distributiefirma’s om deze uitdaging aan te gaan, is te investeren in geavanceerde technologie en jong talent. Dat zal enkel kunnen als alle partijen samenwerken”, zegt hij.

 

Big data, algoritmes en cloud-oplossingen

Nu al worden voor twee derden van de zendingen algoritmes gebruikt om de levertrajecten te optimaliseren. Alibaba wil nu een stap verder gaan door de logistieke tak Cainiao te laten samenwerken met de autobouwers Dongfeng en SAIC Motors. Zij gaan een miljoen bestelwagens bouwen, die door groene energie worden aangedreven. Vermoedelijk zal dat elektriciteit zijn.

De voertuigen zullen uitgerust zijn met artificiële intelligentiesystemen. De hardware en de software worden geleverd door Cainiao, die nu al zelf big data, algoritmes en cloud-oplossingen aanwendt om de logistieke stromen te optimaliseren. De bestelwagens zullen over dergelijke instrumenten beschikken om de chauffeurs aan de hand van ‘real time’ verkeersinformatie de optimale routes te laten rijden.

30% minder kilometers

De technologie is vorige maand in Shenzen en Chengdu uitvoerig getest. Dankzij de optimalisatie van de belading en de trajecten kon het aantal gebruikte bestelwagens met 10% verminderd worden en het aantal gereden kilometers met 30%.

Cainiao organiseert de logistieke stromen voor een groot deel van Alibaba’s klanten, maar de transporten voert de onderneming niet zelf uit. Hiervoor doet ze een beroep op meestal kleine lokale transportfirma’s en zelfstandige chauffeurs. Die hebben in de meeste gevallen niet de middelen om te investeren in dergelijke bestelwagens. Daarom trekt Ant Financial, de financiële arm van Alibaba, 6,5 miljard euro uit om hen daarbij te helpen.