Lidl tilt haar vegetarische aanbod naar een hoger niveau en pakt vanaf deze week uit met haar ’Next Level Meat’-gamma, een eigen assortiment met burgers en gehakt zonder vlees. De smart discounter houdt de prijs bewust laag om vleesvervangers voor iedereen betaalbaar te maken. 

Belgen eten 8,8% minder vlees dan tien jaar geleden, zo blijkt uit cijfers van het Belgische statistiekbureau Statbel. In 2018 consumeerde de Belg zo’n 75,2 kg vlees, terwijl dat in 2010 nog 82,4 kg was. Vooral de consumptie van rund- en kalfsvlees daalde fors. Die ging op acht jaar tijd met net geen 20 procent naar beneden. En dat is iets wat ook smart discounter Lidl niet ontgaan is. De supermarktketen zag het aanbod van vegetarische en veganistische alternatieven in drie jaar tijd met liefst 60% stijgen.

Lidl Next Level Meat

Om in te spelen op die grote vraag naar vegetarische alternatieven, heeft de smart discounter besloten om haar aanbod nu uit te breiden met eigen burgers en gehakt zonder vlees. Door champignons, soja, erwten en tarwe-eiwitten te gebruiken, komen de burgers en het gehakt in de buurt van het uiterlijk, de textuur en de smaak van vlees, aldus de keten. Lidl wil die alternatieven bovendien ook betaalbaar houden voor iedereen: zo zijn de vleesvervangers verkrijgbaar voor 2,69 euro.

“Onze klanten hechten steeds meer belang aan wat ze eten en waar hun eten vandaan komt. Meer en meer mensen kiezen er ook voor om bewust één of meerdere dagen in de week geen vlees te eten. Het is net voor hen dat we met ons ‘Next Level Meat’-assortiment komen, want overtuigde veganisten of vegetariërs zijn niet altijd op zoek naar producten die op vlees lijken”, vertelt Isabelle Colbrandt, woordvoerster bij Lidl. “Maar voor wie minder vlees wil eten, is de burger en het nieuwe veganistische gehakt een perfecte vleesloze en betaalbare variant aan 2.69 euro voor populaire alledaagse gerechten zoals spaghetti, lasagne of gehaktvullingen. Gezien we ons bewust gekozen assortiment van in totaal 1.800 producten in grote volumes aankopen, kunnen we de prijs van ons aanbod ook lager houden. En door 2+1 gratis aan te bieden willen we onze klanten laten kennismaken met dit alternatief voor vlees.”

Lidl Next Level Meat

Naast het aanbod vleesvervangers breidt Lidl ook zijn assortiment ‘My Best Veggie’, dat het in 2017 lanceerde, fors uit.  Zo liggen vanaf deze week ook broccoli- en bloemkoolburgers, quinoaburgers, rode bietenburgers en de kaasmedaillon in de rekken. Op die manier wil de supermarktketen haar doel halen om elk jaar 10% meer vegetarische en veganistische producten te verkopen om zo de gezamenlijke ecologische voetafdruk van ons voedsel te helpen verkleinen.

Top Employer

Er is trouwens meer goed nieuws voor Lidl. Zo werd de smart discounter voor het tweede jaar op rij verkozen tot Top Employer. Daarmee mag de supermarktketen zich tot een van de 73 beste werkgevers van het land rekenen. “Lidl wil de beste werkgever in de retailsector worden. Het Top Employer-label is een bevestiging dat we op de goede weg zijn”, vertelt Sophie Vandamme, sinds mei 2019 HR-directeur bij Lidl. 

De supermarktketen scoort vooral goed voor de rekrutering van talent en de ontwikkeling van leiderschap dit jaar goede punten. Volgens de supermarktketen is het in de ‘war for talent’ noodzakelijk om op een vooruitstrevende manier te rekruteren en te blijven inzetten op de ontwikkeling van de medewerkers. Ook op het vlak van welzijn en diversiteit boekte Lidl volgens de organisatie van Top Employer veel vooruitgang. 

“Lidl wil de beste werkgever in retail worden. Dat doel bereiken we pas wanneer onze eigen mensen Lidl als de allerbeste werkgever beschouwen. We willen dat alle medewerkers zich blijven ontwikkelen en kunnen groeien tot de beste versie van zichzelf”, vervolgt Sophie Vandamme. “Het auditproces dat Top Employer uitvoerde, was enorm leerrijk. Los van de uiteindelijke resultaten ontdekte ik al doende onze huidige sterke punten en de domeinen waarop het nog beter moet. Ik was aangenaam verrast door het feit dat we al verder staan qua meten en rapporteren dan we zelf dachten. Dit is voor ons een prioriteit in 2020, maar blijkbaar doen we het nu al beter dan het gemiddelde. Dat is fijn om te lezen.” Het Top Employer Institute is een internationaal begrip, door zijn aanwezigheid in 114 landen. Het doel van het label ‘Top employer’ is om een erkenning te geven aan ondernemingen die een uitstekende werkomgeving creëren. Concreet worden de bedrijven beoordeeld op  verschillende facetten van hun HR-beleid, zoals de ontwikkeling van talent, groeimogelijkheden, team management, onthaal van nieuwe medewerkers,  of opleidingsmogelijkheden.