De Franse retailer Leclerc brengt een wel erg opmerkelijke cola op de markt. De nieuwe Jean’s Cola Clear die de retailer uitbrengt onder zijn eigen huismerk is namelijk doorzichtig. Waarom? Omdat veel consumenten vinden dat cola te chemisch is.

Je zou kunnen denken dat het om spuitwater of limonade gaat, maar niets is minder waar. Leclerc heeft wel degelijk een doorzichtige cola op de markt gebracht onder zijn eigen huismerk. Volgens Leclerc vindt 82% van de consumenten namelijk dat cola te chemisch. Daarom heeft de retailer ervoor gekozen om een van die chemische elementen te schrappen in zijn nieuwe cola, meer bepaald de kleurstoffen…

Maar typeert die bruine kleur nu net niet het drankje? En misschien nog belangrijker, zullen sceptische consumenten cola nu niet helemaal de rug toe keren als ze merken dat grote merken evengoed doorzichtige drankjes kunnen produceren, als ze dat zouden willen? De toekomst zal het zeggen…Al moet men ook zijn lessen trekken uit het verleden. Het is immers niet de eerste keer dat een bedrijf ‘doorzichtige’ cola op de markt brengt. In 1992 lanceerde Pepsi Crystal Pepsi. Het succes was zodanig groot dat Coca-Cola wel moest reageren…

Ter herinnering, in het jaar dat Crystal gelanceerd werd, zag ook Tab Clear van Coca-Cola het licht, zo schrijft BFM TV. Een ware zelfmoordoperatie, aangezien Coca-Cola eigenlijk een onpopulair drankje wou creëren dat de reputatie van Crystal Pepsi zou schaden. Twee jaar na de lancering van Crystal, gaf Pepsi het dan ook op. Of toch niet helemaal, want af en toe brengt het bedrijf nog een limited Edition van Crystal op de markt, telkens met succes. En ook Coca-Cola bracht vorig jaar nog de doorzichtige variant 'Clear' op de markt in Japan. 

Of het nieuwe drankje van Leclerc het beter zal doen dan zijn voorgangers valt nog af te wachten. Al kan de nieuwe Jean's Cola Clear toch ook al op enige kritiek rekenen. Zo schrijft RayonBoissons dat de doorzichtige cola niet identiek dezelfde maak heeft als het origineel. Volgens het vakblad zou het doorzichtige drankje iets te veel citrustoetsen bevatten om door te gaan als echte cola. En ook op de prijs heeft RayonBoissons de nodige commentaar. De doorzichtige versie is immers duurder dan het origineel…