Interview Kris Peeters: “Een economisch groeibeleid én een hogere koopkracht”
Kris Peeters (CD&V) heeft als Minister van Economie en Consumentenzaken bevoegdheden die de distributiesector sterk aanbelangen. Daarnaast heeft hij als ex-topman van Unizo ook zelf een verleden in de sector. Gondola sprak met de minister over de veranderingen in de Belgische retail en kreeg er een gratis boekentip bovenop.
De retail is één van de grootste werkgevers van het land, en de voedingsindustrie is zelfs de grootste industriële werkgever. Hoe wordt er gewerkt aan een duurzame toekomst voor deze sectoren (gezien de recente herstructureringen bij o.a. Delhaize en Makro)?
De economie is aan wie onderneemt. En de conjunctuur is de context waarin wij beleid maken. Er zijn verschillende maatregelen – de indexsprong, de vermindering van de werkgeversbijdragen, het uitwerken van nachtarbeid in de e-commerce … – die elkaar beïnvloeden, en de impact ervan wordt mee bepaald door de conjunctuur. Ik ben ervan overtuigd dat deze maatregelen de toekomst van onze bedrijven structureel zal verbeteren. Bovendien zullen die zorgen voor nieuwe jobs. Volgens de “Economische vooruitzichten 2015-2020” zullen tussen 2015 en 2020 meer dan 200.000 nieuwe arbeidsplaatsen gecreëerd worden. De werkloosheidsgraad zou daarmee dalen tot het laagste niveau sinds 1991. Dat is goed nieuws. Niet alleen voor onze maatschappij maar ook voor onze economie. Want meer werkgelegenheid is ook in het belang van de ondernemingen, zeker wanneer die ondernemingen in typische consumentgerichte sectoren als de retail of de voeding werken.
Deze regering – die uitgaat van de logica dat competitieve bedrijven groei en ook werkgelegenheid creëren – zal afgerekend worden op 1 ding: jobs. Je verwijst in het bijzonder naar de herstructureringen bij Delhaize en Makro. We hebben nog steeds bestaande systemen van SWT op lagere leeftijd, die zeer selectief kunnen worden ingezet precies voor die grote herstructureringen om de nodige personeelsverminderingen te kunnen realiseren op een sociale manier. Maar dat is een ‘last resort’ natuurlijk; het doel is dit vermijden door initieel de competitiviteit van onze economie te versterken.
Belgische bedrijven hebben een concurrentienadeel ten opzichte van buitenlandse bedrijven. Er is de loonhandicap, maar ook wetgevingen zoals het verbod op nachtwerk maken het Belgische retailers niet makkelijk om te concurreren. Hoe ver staat de regering in beide gevallen?
Het wegwerken van de loonhandicap is natuurlijk een conditio sine qua non om onze competitiviteit opnieuw naar Europees topniveau te krijgen. We willen de loonkosten permanent en structureel verlagen voor de bedrijven. Dat maakt onze bedrijven competitiever. De loonkostenhandicap bedroeg eind 2014 2,9%, tegenover 4,9% eind 2012. En in de komende jaren willen we ook die resterende procenten wegwerken. Als we nog meer willen doen en ook de lasten verder wil verlagen, moeten we ook kijken naar hoe we dat financieren. Vandaar het belang van een tax shift. Die moet toelaten om de ondernemingen competitiever te maken en de koopkracht van de burger te verhogen.
Verder lezen? Gratis met een Gondola-account!
Waarom een Gondola-account aanmaken?
Registreren neemt slechts enkele minuten in beslag. Dit is om onze inhoud beter af te stemmen op onze lezers. Ontdek hier de voordelen:
- Toegang tot alle Gondola-nieuws
- Lees 3 gratis Plus-artikels per maand
- Krijg de exclusieve nieuwsbrief
- De mogelijkheid om u in te schrijven voor opleidingen van Gondola Academy en events van Gondola Society