Hogere grondstofprijzen en toenemende promotiedruk zetten de winstmarges van Jumbo onder druk. Een herstelplan, waarin nieuwe, innovatieve producten een sleutelrol spelen, moet daar verbetering in brengen.

Het zijn moeilijke tijden voor veel supermarkten. De hogere grondstofprijzen en groeiende promotiedruk doen de winstmarges krimpen. Bij Jumbo maken vooral de franchisenemers zich daar zorgen over. De omzet steeg het voorbije jaar wel, maar procentueel daalden de winstmarges. In Nederland pakt Jumbo uit met een laagste prijsgarantie, zodat het moet reageren op promotie-acties van andere retailers. Volgens de retailer is de promotiedruk bij de concurrentie in Nederland gestegen met 28%. De supermarktketen wil de winstmarges verbeteren met een plan dat naar margeherstel richting jaareinde moet leiden. Het Nederlandse Distrifood legde de hand op een interne memo waarin een deel van dat plan uit de doeken gedaan wordt. Er wordt de nadruk gelegd op de introductie van nieuwe, innovatieve producten met een hogere marge en de optimalisatie van promoties. Over welke producten het gaat is niet duidelijk. Het is evenmin duidelijk of het plan ook zal uitgerold worden in België. In ons land hanteert Jumbo geen lage prijsgarantie. Het wil zich op de Belgische markt niet naar voorschuiven als een prijsbreker, al staan de marges ook bij ons onder druk door de stijgende grondstofprijzen. Momenteel is Jumbo ook bezig met een reorganisatie van de winkelstructuur, die half september moet afgerond zijn. In de nieuwe organisatie verdwijnen de functies afdelingschef en eerste medewerker.

Op woensdag 29 september organiseert Gondola Academy een masterclass onderhandelen met Jumbo. Interesse? Inschrijven kan hier.