Jumbo gaat in Nederland en België strategisch samenwerken met flitsbezorger Gorillas. Op die manier willen de twee bedrijven elkaar versterken op de groeiende markt van instant online bezorging.

“Jumbo en Gorillas zijn ervan overtuigd dat ze van elkaars expertise kunnen profiteren en tegelijkertijd hun eigen marktpositie kunnen versterken”, zo klinkt het in het persbericht dat Jumbo uitstuurde om de samenwerking aan te kondigen. In het kader van die overeenkomst levert Jumbo een groot deel van haar assortiment aan Gorillas, waaronder verschillende A-merken, het huismerk van Jumbo en biologische en exclusieve La Place producten. Tegelijk krijgen online klanten van de Nederlandse supermarkt in stedelijke gebieden de mogelijkheid om hun boodschappen binnen enkele minuten door Gorillas te laten bezorgen. Gorillas is momenteel actief in elf Nederlandse en twee Belgische steden. Het wil het komende jaar verder uitbreiden.

Het gaat om een samenwerking op lange termijn en gaat uit van een initiële termijn van meerdere jaren. In het buitenland heeft Gorillas al samenwerkingen met Tesco (Groot-Brittannië) en Casino Group (Frankrijk). De samenwerking in Nederland gaat nog dit kwartaal van start. De overeenkomst bevat ook afspraken over het bundelen van marketingactiviteiten op vlak van flitsbezorgingen. Jumbo en Gorillas maken geen financiële details bekend over de samenwerking.

Jumbo Groep heeft vorig jaar afgesloten met een omzet van 9,91 miljard euro. De consumentenomzet steeg met 2% en eindigde zo op 9,9 miljard euro. De stijging is groter dan die van de markt, die 1,7% bedroeg. De online activiteiten van de groep kenden vorig jaar een groei van 30% en halen een omzet van om en bij 650 miljoen euro. Jumbo opende in het afgelopen jaar maar liefst 10 nieuwe bezorghubs waarmee het totaal aantal regionale Jumbo hubs in Nederland uitkomt op 16. In 2022 zal Jumbo nog eens 4 nieuwe bezorghubs openen. Daarnaast bereidt Jumbo zich voor op de opening van een vierde E-Fulfilment Center (EFC).