JD.com, de Chinese e-gigant, heeft plannen om Europa vanaf 2019 te veroveren. De retailer wil zo de concurrentie aangaan met Amazon, dat momenteel de Europese markt domineert.

JD.com wil zijn eerste e-commerce platform en leverdiensten lanceren in Frankrijk. Voor de uitbouw van een logistiek netwerk, zal de online winkel op twee jaar tijd zo’n 1 miljard euro uittrekken, in tegenstelling tot Amazon dat maar liefst 15 miljard euro investeerde in Europa en dat over een periode van 6 jaar. Later staan ook nog Groot-Brittannië en Duitsland op de planning. Eerder kondigde de Chinese retailer al aan dat het binnen een half jaar ook in Amerika voet aan de grond wil zetten.

In tegenstelling tot zijn concurrenten Alibaba en Amazon, is JD.com eigenaar van zijn eigen logistieke netwerk. Daardoor zijn hun leveringen veel sneller, aldus het bedrijf. Zo slaagt JD.com in Peking erin om een doos ontbijtgranen binnen de 24 uur te leveren en dat voor minder dan een dollar. “Onze efficiëntie is te danken aan de technologie van onze logistiek. We hebben onze logistieke netwerken zo gebouwd dat ze van dag één online stonden. Bedrijven als DHL daarentegen bouwen hun systemen op oude technologie, waardoor het voor hun erg moeilijk is om hun systemen aan te passen”, vertelt Richard Lui, oprichter en CEO van JD.com aan de Financial Times. Hij benadrukt ook dat de helft van de winst van het bedrijf over tien jaar van buiten China moet komen.

 

JD.com zal in Europa zelf een netwerk van magazijnen uitbouwen, maar zal voor zijn thuisbezorging wel samenwerken met lokale partners. In dat kader zal de webwinkel ook een kantoor openen in Londen om lokale partnersschappen in Groot-Brittannië uit te breiden. Eerder opende de online retailer al een kantoor in Parijs. Daarnaast is JD.com ook van plan om begin 2019 het eerste Europese onderzoekscentrum in Cambridge te openen. Dat centrum, dat het tweede buiten China is, zal zich focussen op artificiële intelligentie en big data.