Zalando kan alweer met sterke jaarcijfers uitpakken. De Duitse internetretailer boekte in het afgelopen jaar een omzetgroei van maar liefst 23%.

De grootste fashion webwinkel van Europa groeide in elk kwartaal, en gaat er ook in het totale boekjaar op vooruit. Zalando boekte in 2016 een omzet van 3,639 miljard euro, goed voor 23% omzetgroei. 

De grootste groei kende Zalando in de niet-Duitstalige landen in Europa, waar de omzet met 29,6% steeg naar 1,57 miljard euro. Maar de e-tailer haalt het gros van zijn omzet (1,814 miljard euro) nog altijd in Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland. In deze “DACH”-landen haalde Zalando een groei van 14,8%.

Ook de aangepaste EBIT steeg van 107,5 miljoen euro naar 216,3 miljoen euro. De aangepaste EBIT-marge steeg mee van 3,6% naar 5,9%. Deze positieve evolutie is vooral te danken aan de Duitstalige landen, want in de rest van Europa boekte Zalando een verlies van 3,3 miljoen. Daarmee daalde de nettowinst lichtjes van 121,5 miljoen euro in 2015 naar 120,5 miljoen euro het afgelopen jaar.

Zalando verwacht dat het de groei van het afgelopen jaar verder zal kunnen aanhouden in 2017. Het bedrijf zegt voor dit jaar te mikken op een omzetgroei tussen 20 en 25% en op een aangepaste EBIT-marge van 5 à 6%.

 

20 miljoen klanten

Naast de financiële cijfers, geeft Zalando ook enkele bezoekcijfers vrij. Zo zegt het bedrijf dat zijn website in 2016 maar liefst 1,99 miljard keer werd bezocht (t.o.v. 1,66 miljard in 2015). Klanten bezoeken Zalando ook steeds meer met hun smartphone. Maar liefst 66% van de bezoekers gebruikte in 2016 een mobiel toestel om naar Zalando te surfen. In 2015 gebeurde nog “maar” 57% van de bezoeken mobiel.

Natuurlijk wordt er niet bij elk bezoek iets gekocht, maar Zalando kreeg wel 20 miljoen actieve klanten over de virtuele vloer en dat is 11% meer dan een jaar eerder. Ook het aantal bestellingen steeg van 55,3 miljoen naar 69,2 miljoen. De gemiddelde waarde van een bestelling bedroeg 66,6 euro (t.o.v. 67,8 euro in 2015).

KICKZ

In de nasleep van zijn jaarcijfers, meldt Zalando ook dat het een akkoord heeft voor de aankoop van de Duitse basketbalretailer KICKZ. Met de overname van deze multi-channel basketball retailer uit Munchen, wil Zalando zich versterken in het sportsegment. De overname zou in de eerste helft van dit jaar afgerond moeten worden. Hoeveel Zalando voor KICKZ betaalt, is niet bekend.