Intermarché is een keten in volle opgang. Verleden jaar groeide de omzet met liefst 7,5%, geen enkel enseigne deed het beter. De verklaring van deze mooie cijfers ligt eerst en vooral in de commerciële dynamiek en de terugkeer naar de historische sterke punten van de keten: een steengoede marketing en de wil van zijn franchisenemers om te ondernemen en te groeien. Tal onder hen openen nieuwe winkels of vernieuwen en vergroten degene die ze nu al runnen. Het leek ons een uitgelezen moment om eens een kijkje te gaan nemen in de twee meest recente winkels van de musketiers, in Frameries en Forchies-la-Marche om kennis te maken met het nieuwe gezicht van Intermarché.
Frameries
Hoe word je van vertaler zelfstandig supermarktuitbater? Waarschijnlijk een beetje toevallig. Nicolas Honorez, de eigenaar van de Intermarché van Frameries, begon zijn carrière in Duitsland, vooraleer terug te keren naar Belgie en te gaan werken in een dochteronderneming die de export naar Afrika verzorgde voor een grote Nederlandse brouwerij. Het ging om een kleine, soepele structuur waar plaats was voor initiatief. Honorez kreeg er de microbe van het ondernemerschap te pakken. Op zijn 29e, in 2006, began hij rond te kijken bij franchisehouders. Hij was er klaar voor. Wanneer hij het team van Intermarché ontmoette, bleken ze op gelijke golflengte:
“De aparte beheersstijl van de groep met het systeem van de ‘derden tijd’ waardoor iedereen mee aan het roer staat van het commerciële en strategische beleid van de keten, trok me aan. Als zelfstandige neem je zelf deel aan het beslissingsproces. Mijn eerste ontdekkingsstage van drie dagen in een verkooppunt trok me over de streep. Ik heb de goedkeuringsprocedures gevolgd en ben dan begonnen met mijn vormingsperiode waar zowel een theoretisch als een praktisch luik aan vastzat. Tijdens die tijd heb ik alle aspecten leren kennen van het beheer van een verkooppunt. Toen bleef alleen nog de vraag waar ik me zou vestigen. De immobiliënpool heeft me 6 of 7 sites voorgesteld. Sommige waren om over te nemen sommige betroffen nieuwbouwprojecten. Ik ging meteen uit van die laatste hypothese. Ik wou van een wit blad beginnen en mijn eigen team samenstellen. ”
Altijd maar groter
Verder lezen? Gratis met een Gondola-account!
Waarom een Gondola-account aanmaken?
Registreren neemt slechts enkele minuten in beslag. Dit is om onze inhoud beter af te stemmen op onze lezers. Ontdek hier de voordelen:
- Toegang tot alle Gondola-nieuws
- Lees 3 gratis Plus-artikels per maand
- Krijg de exclusieve nieuwsbrief
- De mogelijkheid om u in te schrijven voor opleidingen van Gondola Academy en events van Gondola Society