De groep Les Mousquetaires heeft zijn resultaten voor 2022 bekendgemaakt. De voor België verstrekte informatie is schaars, maar ook in België is de trend voor het bedrijf stijgend.

De focus op Intermarché ligt vandaag uitsluitend op het wantrouwen van de vakbonden tegen de overname van Mestdagh. Het is een hele uitdaging die Les Mousquetaires zijn aangegaan: alvorens deze 86 supermarkten te verteren en geleidelijk aan over te dragen aan onafhankelijke exploitanten, in een sociaal klimaat dat vijandig staat tegenover deze beheersmethode, moeten de verkooppunten een commerciële dynamiek krijgen die hen nieuw leven inblaast. 

Het goede nieuws is dat deze dynamiek nog steeds werkzaam is: zij heeft in ieder geval de resultaten van 77 "niet-Mestdagh" Intermarché-winkels in 2022 verder gestimuleerd. Dat blijkt uit de publicatie van de resultaten van de groep Les Mousquetaires - de overkoepelende organisatie voor al hun activiteiten. Voor alle landen samen steeg de omzet (exclusief brandstof) van de twee voedingsmerken van de groep (Intermarché en Netto) met 2,3% tot 36,055 miljard euro. Agromousquetaires, de afdeling voedingsindustrie, realiseerde met haar 56 productievestigingen een omzet van 4,462 miljard euro, een stijging van +8,5%, waarvan 1,08 miljard euro op verkopen buiten de groep.

En België? Dat doet het beter dan het gemiddelde. Met 77 verkooppunten realiseert Intermarché in 2022 een recordomzet van 825 miljoen euro, een stijging van +7,2% ten opzichte van 2021. Het bedrijf verhoogde in de loop van het jaar ook zijn marktaandeel met 0,14 punten, waardoor het nu 2,97% van de Belgische markt kan opeisen. In verhouding tot de Waalse markt alleen, en gezwollen door wat de 86 "Intermarché by Mestdagh"-winkels inbrengen, is dit duidelijk een stijging van de divisie. Voor Intermarché is dit in ieder geval weer een bevestiging: de keten zet deze trend voort, waardoor het al zes jaar lang de keten is met de hoogste ononderbroken groei in Wallonië.