De Belgische Mededingsautoriteit geeft groen licht voor de overname van 156 Gamma en Karwei-winkels door Intergamma. Hierdoor kan het bedrijf haar groeistrategie versneld uitvoeren en focussen op een verbeterde positionering van de winkelformules Gamma en Karwei, e-commerce en haar assortiment.

Begin dit jaar kondigden we al aan dat Intergamma 156 Gamma en Karwei-bouwmarkten overkocht van de Van Neerbos Groep. De overname werd toen goedgekeurd door de aandeelhouders, maar het was nog wachten op de fiat van de Belgische Mededingsautoriteit. Die heeft het licht ondertussen op groen gezet. Zijn Nederlandse tegenhanger Autoriteit Consument en Markt ging eerder al akkoord. De Van Neerbos Groep was voor de overname met 156 bouwmarkten de grootste franchisenemer van Intergamma. Door de overname wordt Intergamma een gemengd bedrijf met zowel eigen winkels als franchisenemers.

Groeistrategie versneld uitvoeren

Intergamma gaat de komende maanden verder invulling geven aan de integratie van de twee bedrijven. Door de overname kan Intergamma haar groeistrategie versneld uitvoeren. Die stoelt op drie pijlers: het verbeteren van de positionering van de winkelformules Gamma en Karwei, e-commerce en haar assortiment. “Voor beide winkelformules zijn nieuwe concepten ontwikkeld en getest. Hierdoor krijgen de formules Gamma en Karwei meer een eigen karakter en assortiment. Zo zal Karwei zich meer richten op woningdecoratie en Gamma op grote bouwklussen”, klinkt het in een persbericht. In de komende jaren zullen de nieuwe winkelconcepten worden ingevoerd in de Nederlandse en Belgische winkels. 

Focus op e-commerce

Daarnaast blijft Intergamma investeren in e-commerce. Zo sluiten alle verkoopkanalen, zoals de winkels, de apps en online, ondertussen op elkaar aan. Hierdoor kunnen klanten zich op allerlei manieren oriënteren en producten aanschaffen (crosschannel). Vorig jaar behaalde het bedrijf nog een online omzet van 94 miljoen euro.