Ikea realiseerde in het boekjaar 2023 een recordomzet van 1,2 miljard euro. Het trekt voor het komende jaar 30 miljoen euro uit voor verder investering in online en offline winkelervaring. 

2022, een crisisjaar? Niet voor Ikea België, dat zijn omzet met 16% zag stijgen tot 1,2 miljard euro. “Opvallende trends in de verschillende inkomstenstromen zijn onder meer een stijging van 12% in de verkoop van keukens, een stijging van 29% in de verkoop van voeding, en een stijging van 97% in de verkoop via Click & Collect”, meldt het bedrijf in een persbericht. Ikea investeerde naar eigen zeggen sterk in de verbetering van de winkelervaring, zowel online als offline. “De verkoop via Click & Collect is zo goed als verdubbeld en de nieuwe Scan & Go-technologie - waarmee klanten producten kunnen scannen met hun smartphone en vlot betalen aan een aparte kassa - heeft zijn weg gevonden naar bijna 60.000 klanten.”  Ikea blijft het komende jaar ook verder investeren in zijn omnichannel-transformatie en voorziet hiervoor €30 miljoen, onder andere in hernieuwbare koel- en verwarmingssystemen, laadinfrastructuur voor elektrische voertuigen in alle acht Belgische winkels, en nieuwe oplossingen waarmee klanten aan een lage kost producten kunnen ophalen buiten de openingsuren. Het verlaagde in september ook de prijzen van meer dan 750 producten.