Ikea stelt een nieuw lockersysteem voor waarmee klanten 7 dagen op 7 hun bestellingen kunnen ophalen aan de winkel. De primeur is weggelegd voor zijn winkel in Gent.

Ikea wil meer inzetten op zijn klantervaring door consumenten meer flexibiliteit te bieden. Daarom installeerde het 57 beveiligde lockers op de overdekte parking van zijn winkel in Gent. Daar kunnen klanten sinds september hun ‘Click & Collect’-bestelling ophalen wanneer ze zelf willen. De lockers zijn namelijk altijd beschikbaar, ook op zondag en buiten de openingsuren. De werking is erg simpel: bij het plaatsen van zijn bestelling ontvangt de consument een unieke pincode waarmee hij de locker kan openen. Bovendien zijn de kluisjes ook voorzien op grotere pakketjes: zo is het grootste kluisje 3 meter diep, 1,15 meter hoog, en 95 centimeter breed. Natuurlijk moet er wel een kleine vergoeding van 4,99 euro betaald worden om van de service gebruik te maken, even veel als de Click & Collect-dienst, en klanten kunnen een aantal dagen op voorhand ook een locker reserveren.

Voorlopig wordt het lockersysteem enkel getest in de winkel van Gent, maar de Zweedse meubelketen is van plan om het systeem op termijn ook naar andere winkels uit te rollen. Zo is Ikea Zaventem bijvoorbeeld binnenkort aan de beurt. “In tegenstelling tot het systeem bij Ikea Gent, zal een automatisch opslagsysteem de lockers bij Ikea Zaventem voeden met bestellingen, en zal de winkel ook een aparte ontvangstzone krijgen”, aldus de retailer. Ikea onderzoekt bovendien ook de mogelijkheid om lockers te installeren op externe plaatsen zoals stadscentra, om de dienst nog dichter bij de klant te brengen. 

Deze pilot is een van de vele investeringen die Ikea België doet in zijn omnichannel-strategie en waarbij het bedrijf inzet op een verbeterde klantervaring in de winkels en online, kortere wachttijden, en een grotere capaciteit voor onlinediensten. In totaal investeert Ikea dit boekjaar 30 miljoen euro in zijn omnichannel-strategie.