Sinds kort belevert Ikea zijn e-commerceklanten in het centrum van Parijs vanuit een elektrisch aangedreven binnenschip dat als stadsdistributiecentrum fungeert. Het pendelt op de Seine tussen de binnenhaven van Gennevilliers – waar Ikea een warehouse heeft – en vier losplaatsen, vanwaar cargofietsen vertrekken om de klanten te bedienen. Ook Lyreco (kantoorbenodigdheden) doet een beroep op deze dienst, Fludis genoemd.

Het schip wordt vanaf 5u30 ’s morgens geladen met colli en palletten in Gennevilliers. Het schip kan tot 7 ton goederen laden of 3.000 colli’s en pakjes. Tijdens het varen worden de pakjes verzameld in containers die op elektrische cargofietsen worden geladen. Het schip dient dus ook als varend fulfilmentcenter. Er worden ook zo’n 30 fietsen meegenomen. Zij vertrekken voor ‘milk-runs’ vanuit vier stopplaatsen (Javel, Champs-Elysées, Grands Augustins en Henri IV).

Ikea

Ikea is een van de eerste klanten. De woonwinkelketen heeft in Gennevilliers een multimodaal distributieplatform van waaruit ze de klanten in Parijs belevert. Ze gaat het Fludis stadsdistributieconcept inschakelen voor de leveringen aan klanten in zeven arrondissementen en voor de bevoorrading van haar stadswinkel in La Madeleine, dat ze onlangs opende. 

De cargofietsen kunnen tot 250 kg vervoeren. Volgens Ikea komt het Fludis-distributiesysteem voor ongeveer 30% van de bestellingen in aanmerking.

Ook Lyreco gebruikt Fludis om kantoorbenodigdheden tot bij de klanten te brengen. Die start vrij bescheiden, met 700 pakjesleveringen per dag (op een totaal van 55.000 pakketten per dag). Het bedrijf wil de komende maanden de dienst opschalen om het aantal bestelwagens in de hoofdstad met de helft te verminderen.

Lyreco

Om lege retourvaarten te vermijden nemen de cargofietsen na hun leveringsrondes afgedankt klein elektro mee voor het recyclagebedrijf Papre, dat een verwerkingsinstallatie in Gennevilliers heeft.

Economisch haalbaar

Volgens initiatiefnemer Gilles Manuelle is Fludis niet alleen ecologisch maar ook economisch duurzaam. “Vandaag verliezen de bestelwagens minstens een uur om Parijs binnen en buiten te rijden. Deze onproductieve uren worden vermeden”, zegt hij.

Het Fludis-schip heeft evenveel capaciteit als een stadsdepot van 1.800 m². Door de torenhoge vastgoedprijzen in Parijs is de huur steeds moeilijker te betalen. Ze worden ook steeds moeilijker te bevoorraden omdat bestelwagens en vrachtwagens steeds meer uit het Parijse stadscentrum geweerd worden. “Dat maakt dat wij niet duurder zijn dan de conventionele distributiediensten. Anders hadden we  Ikea en Lyreco niet kunnen overtuigen”, zegt Manuelle.

Volgens hem kan het concept gebruikt worden in elke stad met een bevaarbare rivier of kanaal. Hij verwacht dan ook dat het snel zal uitbreiden naar andere steden, zowel in Frankrijk als in de rest van Europa.

Ook in Gent

Dat zou best kunnen: uitgerekend deze week doen binnenvaartoperator Blue Line Logistics en DHL Express testen om de Gentse binnenstad over de waterweg te beleveren. Daarbij worden cargofietsen (de zogenaamde Cubicycles van de expresvervoerder) aan de Widauwkaai op een plat binnenschip (‘Zulu’) geladen en afgezet in het centrum, aan de Visserij. Het concept is hier wel anders, omdat de cargofietsen in een distributiecentrum aan de rand van de stads worden gevuld en geladen aan boord worden genomen. Het binnenschip wordt dus niet als een varend depot gebruikt.