Sinds kort belevert Ikea zijn e-commerceklanten in het centrum van Parijs vanuit een elektrisch aangedreven binnenschip dat als stadsdistributiecentrum fungeert. Het pendelt op de Seine tussen de binnenhaven van Gennevilliers – waar Ikea een warehouse heeft – en vier losplaatsen, vanwaar cargofietsen vertrekken om de klanten te bedienen. Ook Lyreco (kantoorbenodigdheden) doet een beroep op deze dienst, Fludis genoemd.

Het schip wordt vanaf 5u30 ’s morgens geladen met colli en palletten in Gennevilliers. Het schip kan tot 7 ton goederen laden of 3.000 colli’s en pakjes. Tijdens het varen worden de pakjes verzameld in containers die op elektrische cargofietsen worden geladen. Het schip dient dus ook als varend fulfilmentcenter. Er worden ook zo’n 30 fietsen meegenomen. Zij vertrekken voor ‘milk-runs’ vanuit vier stopplaatsen (Javel, Champs-Elysées, Grands Augustins en Henri IV).

Ikea

Ikea is een van de eerste klanten. De woonwinkelketen heeft in Gennevilliers een multimodaal distributieplatform van waaruit ze de klanten in Parijs belevert. Ze gaat het Fludis stadsdistributieconcept inschakelen voor de leveringen aan klanten in zeven arrondissementen en voor de bevoorrading van haar stadswinkel in La Madeleine, dat ze onlangs opende. 

De cargofietsen kunnen tot 250 kg vervoeren. Volgens Ikea komt het Fludis-distributiesysteem voor ongeveer 30% van de bestellingen in aanmerking.

Ook Lyreco gebruikt Fludis om kantoorbenodigdheden tot bij de klanten te brengen. Die start vrij bescheiden, met 700 pakjesleveringen per dag (op een totaal van 55.000 pakketten per dag). Het bedrijf wil de komende maanden de dienst opschalen om het aantal bestelwagens in de hoofdstad met de helft te verminderen.