Een bezoek tijdens de Open Bedrijvendag begin oktober gaf ons de gelegenheid grondig kennis te maken met een op en top Belgisch bedrijf dat net z’n 80ste verjaardag vierde en verweven is met het ontstaan en de groei van supermarkten.

De historiek van DBP leest als een roman en is tekenend voor vele Belgische familiebedrijven: innovatief van bij de opstart, internationaal aanwezig, maar te bescheiden om een grote bekendheid te genieten.

Sinds 10 jaar wordt het bedrijf geleid door een telg van de derde generatie, Myriam De Brucker en zij vat het als volgt samen: “Het bedrijf, met ongeveer 55 medewerkers en bijna 9 miljoen euro omzet, heeft altijd al veel potentieel gehad om internationaal door te breken, maar mijn voorgangers waren heel bescheiden. Iedereen heeft wel iets van ons in huis, maar niemand kent ons en spreekt alleen over ‘Tupperware doosjes’. Ook het gebrek aan internationalisering speelt ons parten.”

Uit de hand gelopen hobby

Dat is de oorsprong van DBP. Twee bevriende werknemers van een Roeselaars bedrijf, Louis De Brucker en Francis Pluym, beginnen na de uren met het bouwen van matrijzen voor fietsen en kinderwagens. Als Louis in 1935 naar Antwerpen verhuist, overtuigt hij Francis om samen met hem een bedrijf op te starten. In een garage starten ze een “Gereedschapsmakerij” die zich bezighoudt met matrijzen en vormen voor bakeliet. Amper 4 jaar later moeten ze al uitbreiden en verhuizen ze naar Wilrijk.

De na-oorlogse periode

De evolutie op vlak van kunststoffen zorgen voor heel wat nieuwe mogelijkheden en het bakeliet wordt gaandeweg vervangen door het proces van spuitgieten, dat veel complexere vormen toelaat. In 1953 verhuist het bedrijf naar een nieuw pand van 1000 m² in Hoboken waar ze van start gaan met 5 spuitgietmachines. De firma experimenteert volop met de nieuwe materialen PS (Polystyreen) en PE (Polyethyleen). De producten van DBP spelen zeer goed in op de consumentenvraag destijds en al in 1956 volgt een uitbreiding met 1500 m². Het is in het begin van de jaren ’50 dat de eerste voorraaddozen en vooral ook de allereerste brooddoos ontstaat. Het assortiment breidt uit en de firma levert aan haast elke supermarkt in België en Nederland.

In 1966 volgt opnieuw een verhuis, naar het industriegebied “Terbekehof” waar DBP tot vandaag nog steeds is gevestigd. Eind jaren ’60 treedt de tweede generatie toe: Frans en Jos De Brucker nemen de technische kant en productie voor hun rekening, terwijl Liliane Pluym de commerciële taken op zich neemt.