Icefactory, dat in 2008 startte met de productie van ijsblokjes en crushed ice, is de grootste producent en distributeur in België en Nederland. En daar stoppen de ambities van het bedrijf uit Beerse niet: Icefactory wil namelijk ook marktleider worden in Europa.

De onderneming behaalde zijn succes in de horeca, maar ook op grote schaal bij consumenten via de eventsector, festivals en privéfeesten. Door zijn fabriek te heropenen op de voormalige IJsboerke-site versnelt Icefactory zijn capaciteit en groei, en komt het dus stapje per stapje dichter bij zijn doel om de rest van Europa te veroveren. Michael Beers, CEO van het bedrijf, maakt geen geheim van zijn ambities: “Om competitief te blijven en onze groei verder mogelijk te maken hebben wij onze volledige installatie verhuist naar een nieuwe locatie, waar onze dagproductie van 120 ton gefaseerd zal worden opgetrokken naar 240 ton/dag. Ook werd de opslagcapaciteit gevoelig opgetrokken van 900 naar 5.500 palletplaatsen in onze vrieshal. Hierdoor behoren wij tot één van de voornaamste producenten in het segment van de productie van tube-ice in Noord-Europa.”

Icefactory Europe verdeelt zijn producten nationaal en internationaal vanuit zijn site in Beerse. Er worden ijsblokjes afgeleverd van 1 doos aan de eindgebruiker tot volle camions met 1.848 dozen aan retailers. Toen het bedrijf met de productie begon, leverde het aan de lokale horeca, groothandelaars, events, zomerbars en privéfeestjes. Mond aan mond reclame deed volgens Michael Beers de rest, waardoor het een voltijdse job werd om iedereen te kunnen leveren. “Onze éérste retailklant was Colruyt, waar enkel tijdens de zomer ijsblokjes werden verkocht. Dit groeide snel uit naar een product dat heel het jaar gekocht werd met duidelijke pieken in de zomer en tijdens de kerstperiode. Andere supermarkten in België volgden snel deze trend en de ice business in België was een feit”, vertelt hij. “Vandaag gaat onze afzetmarkt verder dan België, zo leveren we momenteel aan retailers in de Benelux, Frankrijk, Duitsland, Polen, Scandinavië.”

Wat transport en logistiek betreft, geeft de CEO toe dat het veel energie en logistiek vergt om ijsblokjes naar alle hoeken van Europa te krijgen. Maar is het echt milieuvriendelijk om ijs over de weg te vervoeren? Michael Beers:  “Wij werken met de grootse logistieke spelers in Europa die gespecialiseerd zijn in actieve koel en vriestransport. Zij rijden dagelijks tussen veel Europese landen en dankzij onze en andere Belgische producten denk maar aan frietjes en roomijs, rijden er nooit lege vrachtwagens terug naar bijvoorbeeld Noorwegen om dan vis te exporteren naar België. Daarnaast trachten onze vervoerders steeds op zoek te gaan een manier om “schoner” te rijden en zoeken we naar elektrische en waterstofoplossingen.”