Hunkemöller zag zijn omzet vorig jaar met 13,5% stijgen tot 452 miljoen euro. Een groei die vooral te danken is aan zijn expansiedrang en omnichannel aanpak. Het is duidelijk dat de overname van Hunkemöller Carlyle geen windeieren heeft gelegd. Zeker als je weet dat Carlyle in slechts anderhalf jaar tijd zijn eigen geïnvesteerde vermogen heeft terugverdiend, meldt het Financieele Dagblad. 

De Amerikaanse private-equityfirma Carlyle heeft geen spijt dat het de Nederlandse lingerieketen Hunkemöller in 2016 heeft overgenomen. Hunkemöller behaalde vorig jaar immers een omzet van 452 miljoen euro, goed voor een stijging van 13,5% ten opzichte van het jaar ervoor. Dat was vooral te danken aan zijn Duitse filialen waar de omzet ruim 200 miljoen euro bedroeg. Het totale EBITDA klokte dan weer af op zo’n 72,6 miljoen euro, zo blijkt uit de jaarrekening die het bedrijf onlangs vrijgaf. Daarnaast  keerde de retailer naar eigen zeggen zo’n 150 miljoen euro uit aan zijn eigenaar om zo een deel van de gecreëerde waarde terug te betalen, aldus het Financieel Dagblad.

Ter herinnering, 2 jaar geleden kreeg Carlyle de lingerieketen voor een slordige 440 miljoen euro in handen. Daarvan was zo’n 227 miljoen euro afkomstig van eigen kapitaal en werd de rest betaald via geleend geld, zoals gebruikelijk is bij private-equity bedrijven, aldus de Nederlandse krant. Het bedrijf kent het laatste decennia een sterke groei sinds het in 2010 werd overgenomen door de Franse investeerder PAI en in 2016 door zijn huidige eigenaar. Waar het lingerieconcern in 2010 slechts 500 filialen bezat, is dat aantal inmiddels verhoogd tot zo’n 875 vestigingen, klinkt het.

Expansiedrang en moderne strategie

Volgens retailexperten is het succes vooral te danken aan de internationale expansiedrang van Britse CEO, Philip Mountford. De lingerieketen opende het afgelopen jaar wereldwijd ruim 92 winkels en heeft de ambitie om zijn huidige aantal vestigingen in de komende vijf jaar te verdubbelen naar 1.600.

Daarnaast hanteert de keten ook een ‘moderne strategie’, waarbij het niet alleen uitpakt met aantrekkelijke campagnes met bekende topmodellen als Doutzen Kroes, maar ook focust op technologie. "Hunkemöller heeft niet alleen een uitgebreide app, een website die Instagramfoto's van klanten weergeeft en een populair loyaliteitsprogramma, inclusief 'Passion Points' (kortingspunten), online en offline zijn bovendien erg goed op elkaar afgesteld", vertelt Frank Quix, retailconsultant aan het Financieele Dagblad. Hij verwijst daarbij naar de optie ‘Click & Collect’ waardoor klanten online lingerie bestellen en die in de winkel kunnen passen en ophalen, wat bovendien vaak nog extra fysieke aankopen oplevert.

"Multichannel aanpak en uitgekiende in-store communicatie leggen Hunkemöller duidelijk geen windeieren"

Ook in België doet Hunkemöller het zeker niet slecht. Zo behaalde de lingerieketen vorig jaar nog een omzet van 63 miljoen euro, tegenover 60,8 miljoen euro het jaar ervoor. Ook zag het zijn winst toenemen van zo'n 2 miljoen naar 2,2 miljoen euro. 

Een mooi resultaat volgens Chris Van Wesemael, non-food retailexpert bij Gondola: “Hunkemöller legt inderdaad mooie resultaten voor in de moeilijke retailmarkt. Zeker in fashion is het vaak huilen met de pet op, maar de keten bewijst dat de juiste strategische keuzes belangrijk zijn. De fashion branche lijkt voor een buitenstaander steeds voorop maar dat komt enkel door het feit dat mode aan zich snel verandert. In realiteit zijn veel bedrijven ouderwets georganiseerd en lopen ze achter ten opzichte van andere branches. Niet enkel de multichannel aanpak, maar ook de uitgekiende in-store communicatie leggen Hunkemöller duidelijk geen windeieren."