Muziekfestivals bezorgen retailers die er pop-up stores openen onbetaalbare reclame. Hoewel de aanwezigheid van retailers op festivals in ons land beperkt blijft tot een kleine supermarkt op de festivalcamping of speciale bussen die worden ingezet om festivalgangers naar de plaatselijke Colruyt te brengen, kiezen retailers in het buitenland voor een totaalbeleving om hun merk in de kijker te zetten.

Dat is onder meer het geval bij Aldi in Duitsland. Dit jaar brak de retailer het ene record na het andere tijdens de vijftiende editie van het Deichbrand Festival. Zo was de Aldi pop-up store tussen 17 en 22 juli maar liefst 71 uur open, ofwel 6 uur langer dan vorig jaar. Daarnaast vonden er in totaal ruim 90.000 aankopen plaats, ofwel zo’n 12.000 bestellingen meer dan in 2018. In totaal ging het om 250.000 verkochte blikjes, 87.000 verse broodjes en 33 ton ijsblokjes. Van een geslaagde editie gesproken. Maar liefst 200 medewerkers hielpen mee om deze pop-up tot een succes te maken.

En dat is niet alles: de hard discounter zette bewust in op de totaalbeleving. Zo organiseerde de retailer tal van activiteiten om de festivalgangers te entertainen. Een fuifsfeer in de rayons van de pop-up winkel, een panoramisch platform van waarop festivalgangers de concerten beter konden zien, gigantische ballonnen, privéconcerten, een ontbijtbuffet, spelletjes waarmee muziekliefhebbers tal van Aldi-goodies konden winnen (teenslippers en kitscherige petten in overvloed), een treintje dat festivalgangers rondbrengt op het terrein en afterparty's: kortom, een uitgebreid programma dat de retailer samenvat in een korte aftermovie die we u zeker niet willen onthouden.

En Aldi is lang niet de enige. Ook Lidl haalde in Duitsland het onderste uit de kan om de muziekliefhebbers te entertainen tijdens het festival Rock Am Ring. Festivalgangers konden bijvoorbeeld hun haar laten knippen in het kapsalon van de Lidl Rockstore. 

Een andere indrukwekkende pop-up store vinden we op het Hurricane Festival. Combi wist er maar liefst 68.000 shoppers naartoe te trekken die samen 80.000 aankopen deden. In totaal vlogen er 100.000 blikjes, 60.000 broodjes, 15.000 bananen, 17.000 ijsjes en meer dan 25 ton ijsblokjes over de toonbank. En dan hebben we het nog niet over al die enthousiaste festivalgangers die tijdens het wachten aan de kassa luidkeels liedjes beginnen zingen. Sfeer gegarandeerd.