Ondanks een dip in de verkoop van vegetarische en veganistische producten vorig jaar, zit de categorie al jaren in de lift. Welke supermarkt heeft het grootste aanbod?

De toekomst is plantaardig. Daar zijn veel mensen van overtuigd. Supermarkten in België hebben de voorbije jaren hun aanbod aan vegetarische en veganistische producten stelselmatig uitgebreid. Dat blijkt uit onderzoeken die ProVeg België en BE Vegan in 2019, 2022 en ook vorig jaar deden bij zes grote supermarktketens in Vlaanderen en Brussel: Albert Heijn, Aldi, Carrefour, Colruyt Group, Delhaize en Lidl. De supermarktketen met het grootste plantaardige aanbod is net als bij de vorige edities Albert Heijn. De Nederlandse retailer scoorde in bijna elke categorie het best. Alleen bij zuivelvervangers moest het zusterbedrijf Delhaize laten voorgaan. “Maar het verschil tussen de twee is miniem”, staat te lezen. Delhaize kondigde onlangs aan dat het zijn plantaardige ambities verstevigt. Het wil dat zijn assortiment tegen 2030 minimaal de helft plantaardige producten bevat. Albert Heijn lanceerde in 2023 nog Terra, een huismerk van plantaardige producten, met zuivelvervangers, spreads, hummus, kaas- en vleesvervangers, plantaardige garnalen, margarine, enzovoort. De supermarktketen breidde het assortiment vorig jaar uit met 50 referenties, wat het totaal op 250 brengt. De ambitie is dat tegen 2030 60% van de eiwitten die de supermarkt verkoopt van plantaardige oorsprong zijn. Tegen dit jaar moest dat 50% zijn. In februari kondigde Albert Heijn aan dat het zijn assortiment bonen en peulvruchten vernieuwt en het Terra-assortiment uitbreidt naar 350 producten.