iStock
- Zelfscan: vloek of zegen?
- Fotoreportage: Ontdek het beste van Sial
- Dossiers: warme kazen, melkdesserts, bereide maaltijden, etnische producten ...
iStock
De winst van kledingketen H&M heeft zich hersteld in het derde kwartaal. De omzet in september zal naar verwachting wel een scherpe daling kennen. “Maar we zitten nog steeds op schema om ons doel van 10% winstmarge te behalen in 2024”, aldus CEO Helena Helmersson.
De netto-omzet van H&M steeg in het derde kwartaal van het boekjaar (juni tot en met augustus) met 6% tot 60,9 miljard Zweedse kronen (5,6 miljard euro). In lokale valuta was de netto-omzet echter gelijk aan die in dezelfde periode een jaar eerder. Het goede nieuws kwam vooral van het bedrijfsresultaat, dat 4,74 miljard Zweedse kronen (410 miljoen euro) bereikte, vergeleken met slechts 902 miljoen Zweedse kronen in het derde kwartaal van 2022, dat werd gekenmerkt door de afstoting van de Russische activiteiten van de groep. Dit komt overeen met een operationele marge van 7,8%. "Tijdens het kwartaal lag de focus op winstgevendheid en voorraadefficiëntie, wat zich vertaalde in een sterke kasstroom en een goede winstontwikkeling", reageert CEO Helena Helmersson. "We komen dichter bij onze doelen en creëren goede condities voor winstgevende groei op lange termijn (...) Met een sterke focus op de klant, een verbeterde kasstroom en grotere voorraadefficiëntie, zitten we op koers om onze doelstelling van een winstmarge van 10% in 2024 te behalen." Al is er ook minder goed nieuwes: de omzet in september zal naar verwachting 10% lager uitvallen (in lokale valuta) dan in september 2022, zo heeft H&M toegegeven. De oorzaak ligt volgens de kledingketen vooral bij het "uitzonderlijk warme" weer, waardoor mensen hun herfstkledingaankopen hebben uitgesteld. Aan de andere kant heeft de moderetailer een comeback kunnen maken op de Chinese marktplaats JD.com, na een periode van boycot vanwege de weigering om katoen uit de regio Xinjiang te gebruiken, waar veel alarmerende berichten zijn over de behandeling van leden van de Oeigoerse gemeenschap door de autoriteiten (dwangarbeid, heropvoedingskampen, culturele genocide, enzovoort). Tot slot is H&M van plan om vanaf november 2023 geleidelijk de meeste winkels in Oekraïne te heropenen.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?