Nadat het nieuwe concept van Carrefour Market eind 2020 al geïntroduceerd werd in de franchisewinkel in Rijkevorsel (1.200m2) is het nu ook te zien in het geïntegreerde verkooppunt in Sint-Michielswarande in Etterbeek (1.800m2). Visueel versterkt het de waarden die de supermarkt uitdraagt: vers, bio, lokaal, voedseltransitie voor iedereen, vakmanschap en menselijk contact. We kregen een rondleiding van Hilde Decadt, COO van Carrefour Belgium, die duidelijk maakt dat het concept in ontwikkeling is, maar dat het hele winkelnetwerk een revolutie ondergaat: de centrale luistert naar en staat ten dienste van de winkels, en niet omgekeerd.

Het ziet er altijd goed uit, een vernieuwde winkel. Alles is nieuw, alles is mooi. Perfect, maar wat is er nieuw en anders? Bij het binnenstappen van de winkel in Etterbeek valt meteen op dat er veel inspanningen gedaan zijn om het comfort van de klant te verzekeren: brede winkelpaden, winkelmeubels die lager zijn dan gewoonlijk en alomtegenwoordig licht. In plaats van klassieke verlichting werd gekozen voor gerichte LED-spots die sfeer brengen en die het assortiment laten schitteren. De signalisatie heeft een sobere en tijdloze typografie – een tendens die bij alle retailers te zien is – en de inrichting staat in het teken van het programma Act For Food, via verschillende oppervlaktes die in ruw hout gemaakt zijn. Een eigenheid die verder gaat dan alleen esthetiek, omdat er bijvoorbeeld ook een recyclagezone voorzien is voor batterijen, papier/karton en plastic, die op een heel duidelijke en pedagogische manier opgezet is.