Intermarché rondde op 4 december de overname af van de winkels van het Mestdagh-park, een proces dat op 1 januari 2023 begon. De volgende dag, op 5 december, opende het echtpaar Valérie en François Hammond één van deze verkooppunten in Geldenaken. Ze hadden de winkel in juli gekocht en volledig vernieuwd. Gondola mocht een kijkje nemen in deze innovatieve supermarkt, waar het nieuwste concept van Intermarché werd toegepast.

Valérie Vierendeels en haar man François Hammond zaten de laatste tijd niet stil. Het ondernemerskoppel runt al sinds 2015 een Intermarché in Spy, Namen. Toen ze hoorden dat 51 winkels van het Mestdagh-park een nieuwe bestemming kregen, waren ze meteen geboeid. Eén winkel sprong er voor hen uit: die van Geldenaken. “Geldenaken is onze thuis, de plek waar onze kinderen naar school gaan. Het was dus logisch dat we die winkel wilden overnemen”, klinkt het.

Valérie en François Hammond droomden al lang van een Intermarché-winkel in hun thuisbasis Geldenaken, en speelden zelfs met het idee een volledig nieuw verkooppunt te openen. De keten was immers nog niet vertegenwoordigd in de Waals-Brabantse gemeente. De concurrentie bestond er naast Colruyt, AD Delhaize en Lidl uit de voormalige Carrefour Market, die overgenomen was door Mestdagh, en uit een Match, die onlangs zijn deuren sloot. Toen Intermarché in het voorjaar van 2022 aankondigde dat het Mestdagh overnam, zagen ze hun kans. Ze lieten zich niet afschrikken door andere gegadigden en gingen ervoor. “Dit project kwam op een uitstekend moment voor ons”, merkt François op. “Met Spy hebben we een geweldige prestatie geleverd op 800 m2, maar we durfden nog groter te dromen. Op deze oppervlakte van maar liefst 1.950 m2 kunnen we de nieuwste innovaties van de keten toepassen. De nieuwe minimumoppervlakte om dat te doen ligt trouwens op 1.500 m2. Intermarché kiest voor een frisse wind in de sector, door volledig in te zetten op verse voeding. Conserven verkopen kan iedereen, maar wij gaan voor beleving met nieuwe concepten in de versafdeling. Deze zou goed moeten worden voor 60% van de omzet. We brengen volledig nieuwe dingen op gebied van pannenkoeken, soepen, sandwiches en nog veel meer.”