HelloFresh kondigt een grote verandering aan haar concept aan. Waar klanten vroeger vaste recepten kregen per maaltijdbox, kunnen ze vanaf nu kiezen voor welke maaltijden ze de ingrediënten thuisbezorgd krijgen.

Vanaf komend weekend krijgen klanten van HelloFresh alle ingrediënten voor de maaltijden die zij zelf hebben uitgekozen. HelloFresh maakt nog altijd een selectie voor een gevarieerd weekmenu, maar als klanten liever iets anders eten dan wat het bedrijf voor hen heeft uitgekozen, dan kunnen zij iets anders kiezen. Ze hebben daarbij de keuze uit in totaal 8 recepten. Het kiezen van de gerechten maakt het volgens HelloFresh mogelijk de maaltijdboxen nog beter af te stemmen op de persoonlijke behoeften van hun klanten. Bovendien speelt het maaltijdboxbedrijf ook in op een vraag van bestaande klanten.

“Onze klanten gaven aan de mogelijkheid te willen hebben om te kiezen uit verschillende maaltijden. Kiezen is ideaal wanneer je bijvoorbeeld voor een bepaald ingrediënt allergisch bent of simpelweg iets niet lust of niet lekker vindt”, aldus Maartje Frederiks (oprichter van HelloFresh in Nederland en België).

Dat klanten meer keuzemogelijkheid wouden is één van de conclusies die naar boven kwamen uit een groot klantenonderzoek. De aanleiding hiervoor waren de commentaren over rotte groenten en goedkope ingrediënten, die uitgebreid in de pers behandeld werden. HelloFresh stelde een tevredenheidsmanager aan om de tevredenheid van de service te verhogen en vroeg haar klanten wat het nog beter kon doen. Meer keuze bleek de grootste wens te zijn van de HelloFresh-klanten.

Daarnaast lijkt de aanpassing van de service ook een reactie op de komst van Marley Spoon, een nieuwe concurrent voor HelloFresh die zich net onderscheidt door meer keuze aan klanten te bieden.