- Zelfscan: vloek of zegen?
- Fotoreportage: Ontdek het beste van Sial
- Dossiers: warme kazen, melkdesserts, bereide maaltijden, etnische producten ...
De omzet van HelloFresh is in het jaar 2015 toegenomen van 69,6 miljoen naar 305 miljoen euro. Dat is een groei met liefst 338%. De bezorger van maaltijddozen leed echter ook veel verlies: het bedrijfsresultaat (EBITDA) was 86,2 miljoen euro negatief.
Dat blijkt uit de cijfers die grootaandeelhouder Rocket Internet (die ook Zalando bezit) zien in de jaarcijfers voor 2015. Het jaar voordien was het verlies 12,2 miljoen euro. Het forse verlies van vorig jaar is te wijten aan de aanzienlijke investeringen in onder meer de Verenigde Staten waar HelloFresh zijn aanwezigheid wil uitbreiden. Of in de Benelux winst is geboekt, net als in 2014, wordt niet medegedeeld.
Het aantal bezorgde maaltijdboxen is gestegen van 12,3 miljoen in 2014 naar 49,5 miljoen in 2015. Het aantal abonnees nam toe van bijna 173.000 naar ruim 614.000. Vooral in het vierde kwartaal was de groei van HellofFresh significant. Als het het hele jaar had gedraaid als in het vierde kwartaal, dan was de jaaromzet uitgekomen op 428 miljoen euro.
Het grote verlies over 2015 schrijft het bedrijf toe aan de grote investeringen die werden gedaan, onder meer voor uitbreiding in de Verenigde Staten, in productoptimalisatie en in marketing. In 2014 was HelloFresh in de Benelux winstgevend. Of dat in 2015 ook is gelukt is niet bekendgemaakt.
HelloFresh is in Nederland marktleider in de bezorging van maaltijdboxen met een aandeel van 70%. In België is er sprake van een succesvolle intrede op de markt van de bezorging van maaltijdboxen. HelloFresh is nu in acht landen actief: Duitsland, Nederland, België, de VS, het VK, Oostenrijk, Zwitserland en Australië.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?