Op 1 april, binnen exact een week, treedt de kilometerheffing voor vrachtwagens in werking. Uit een UNIZO-enquête blijkt dat slechts 52 % van de bedrijven die niet actief zijn in de transportsector, over een zogenaamde 'On Board Unit' beschikt. Zonder OBU riskeert men een boete van 1.000 euro… per periode van 3 uur.

Alle vrachtwagens van meer dan 3,5 ton moeten moeten verplicht met zo’n OBU worden uitgerust, die nodig is om de afgelegde trajecten te registreren. Slechts iets meer dan de helft van het zogenaamde ‘eigen vervoer’ blijkt een OBU in zijn vrachtwagen te hebben gemonteerd. Dat betekent dat de helft van alle vrachtwagens van de handelaars, de winkels, de supermarkten, de bouwondernemingen, enz. binnen een week niet meer op de openbare weg mogen rijden. Doen ze dat wel, dan kunnen ze hoge boetes oplopen.

Het is onmogelijk om nog via de normale weg – een bestelling bij Satellic of via een zgn. ‘derde betaler’ - tegen 1 april een vrachtwagen te registreren en een OBU per post te ontvangen. Daarvoor is het te laat. Men kan de procedure nog steeds starten, maar dan ontvangt men de OBU pas nà de startdatum van de kilometerheffing en kan men tot dan niet rijden. Om alsnog op 1 april over een OBU te kunnen beschikken, moet men aan een van de 60 automaten die her en der in België staan, een ‘bakje’ afhalen. Let wel: voor elke OBU dient men een borgsom van 135 euro te betalen.

Inloopperiode

Volgens UNIZO weet 98% van de ondernemers dat de kilometerheffing in voege treedt, maar slechts iets meer dan de helft weet niet dat zijn voertuigen er ook onder vallen. "Een onmiddellijke 'heksenjacht' door de belastingdiensten, op vrachtwagens die volgende week niet orde zijn, kan niet de bedoeling zijn", aldus UNIZO-mobiliteitsexpert Gilles Vandorpe.

UNIZO vraagt dan ook om een 'inloopperiode' te voorzien. Er zouden wel controles zijn, maar eigenaars van voertuigen die niet in orde zijn, zouden worden geïnformeerd over hoe ze zich in regel kunnen stellen. Pas na een tijd zouden effectief boetes uitgeschreven worden.

Dat zal echter op verzet stuiten van de beroestransporteurs: die zijn voor zover geweten nu allemaal in orde. Volgens Lode Verkinderenn secretaris generaal van de vervoerdersorganisatie TLV, zouden zij die tijdig in orde zijn de kilometertaks al moeten betalen, terwijl zij die nalatig zijn geweest, beloond zouden worden door de taks niet te moeten betalen. “Dat zou onrechtvaardig zijn,” stelt hij.

Investeringssubsidie

"Daarnaast blijven we bij UNIZO aandringen op de invoering van een investeringssubsidie, die ondernemers met oudere en milieuonvriendelijke vrachtwagens helpt hun vrachtwagenpark te vernieuwen", aldus nog Gilles Vandorpe. De meeste trucks van ‘eigen vervoerders’ zijn oudere exemplaren, die een duurdere kilometerheffing betalen. UNIZO ontwikkelde voor haar leden  een praktische 'Snelwijzer', met daarin de meest essentiële informatie over de kilometerheffing.

U kan deze snelwijzer hier downloaden.