De Nederlandse bierbrouwer publiceerde woensdag verdeelde kwartaalresultaten, die beleggers niettemin geruststelden.

Heineken boekte een omzetgroei van 2% in het derde kwartaal en 4,7% over de eerste 9 maanden van het jaar, vergeleken met dezelfde periodes een jaar eerder, meldde de Nederlandse brouwer woensdag. Aan de andere kant zag 's werelds nummer 2 brouwer zijn bierverkoopvolumes dalen met 4,2% in het kwartaal en met 5,1% sinds het begin van het jaar. De nettowinst kwam uit op €1,924 miljard voor de eerste 9 maanden van het jaar, een daling van €275 miljoen vergeleken met dezelfde periode in 2022 (€2,199 miljard), inclusief de effecten van bijzondere posten zoals de terugtrekking uit Rusland en de verkoop van Vrumona, aldus de groep. Deze gemengde resultaten weerhielden Heineken-aandelen er echter niet van om woensdag bij de opening met meer dan 2% te stijgen, omdat beleggers gerustgesteld werden door de ongewijzigde guidance van het bedrijf voor het hele jaar van een "stabiele tot mid-single-digit" autonome groei van het bedrijfsresultaat.

"We zien een geleidelijke verbetering van onze commerciële prestaties, zij het iets langzamer dan we hadden gehoopt", zei Heineken CEO Dolf van den Brink. "In de helft van onze markten verbetert de volumetrend. Evenzo winnen of behouden we marktaandeel in iets meer dan de helft van onze markten (...) Terwijl de door inflatie gedreven prijsstelling afzwakt, zien we een vertraging in de consumentenvraag in verschillende markten die te maken hebben met moeilijke macro-economische omstandigheden. Tegen deze achtergrond blijven we ons richten op de uitvoering van onze strategie, blijven we waakzaam met betrekking tot de kosten en concentreren we ons op het herstellen van het evenwicht in onze groei."