
iStock
iStock
Als rijzende ster in de kaasafdeling heeft halloumi een favoriete plaats veroverd bij flexitariërs en vegetariërs. Onder impuls van culinaire influencers, kookprogramma’s en chef-koks die hun inspiratie zoeken in de mediterrane keuken, is halloumi een must geworden op de markt, vooral in het barbecueseizoen.
“Doordat halloumi zijn vorm behoudt tijdens het bakken zonder te smelten is deze kaas een onmisbaar product geworden voor op de barbecue, en de leveranciers en de retailers spelen daar handig op in”, meldt Océane Trombetta, woordvoerster bij Colruyt Group. “Het valt moeilijk te zeggen of de kaas door dat gebruik zo populair is geworden, maar het was wel een mooie gelegenheid om de consumenten aan te sporen om het product te leren kennen.” Het succes van halloumi valt ook te verklaren door zijn smaak en zijn veelzijdigheid. “Hij kan worden gebruikt in bereidingen waarvoor vroeger geen enkele kaas geschikt was”, vult Siryn Stambouli, woordvoerster bij Carrefour, aan. Bij Carrefour vertegenwoordigt halloumi minder dan 1% van de totale omzet voor kaas. Het blijft een klein segment, maar wel een segment in volle ontwikkeling. “In 2024 stelden wij een groei vast van 12% in volume voor halloumi en manouri (halfzachte Griekse kaas op basis van melkwei van schapen of geiten, n.v.d.r.). Voor 2025 voorzien we een gelijkaardige groei, doordat we midden 2024 een halloumi onder private label hebben gelanceerd.” Voor Aldi is halloumi een regionaal product, dat enkel in bepaalde regio’s te koop is, behalve in de zomer, wanneer de kaas op nationale schaal wordt verkocht. Bij Lidl is halloumi nog zeldzamer: “We bieden deze kaas slechts enkele weken per jaar te koop aan. Het is geen vaste referentie in ons aanbod”, vertelt Julien Wathieu, woordvoerder bij Lidl. “We hebben de verkoop geanalyseerd en halloumi is voorlopig nog altijd een nicheartikel.”
Registreren neemt slechts enkele minuten in beslag. Dit is om onze inhoud beter af te stemmen op onze lezers. Ontdek hier de voordelen:
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?