Plus Interview “Grote leveranciers investeren misschien in voedselinnovatie, maar die intenties worden te weinig concreet gemaakt”

Clément Tischer
Flash info
Clément Tischer
Clément Tischer, die economische wetenschappen studeerde aan de universiteit van Keulen en recent spreker was op het event FXT25, heeft het grootste deel van zijn loopbaan uitgebouwd rond voedselinnovatie. Maar ook als retailer heeft hij ervaring, die hij allereerst opdeed binnen de Metro-groep, waar hij van 2020 tot 2023 verantwoordelijk was voor innovatie, partnerschappen en de foodtechhub NX-Food. Twee jaar geleden maakte hij de overstap naar een andere Duitse retailer, Rewe, waar hij nu een vrij gelijkaardige opdracht vervult.
Tot nu toe hebben inderdaad vooral grote FMCG-bedrijven in die richting gewerkt. Maar daar komt nu verandering in doordat de huismerken van de retailers een belangrijker deel van de markt innemen – en dan hebben we het nog niet over de discounters. Onze eigen merken spelen een steeds grotere rol in ons productaanbod en daarom wordt dit nu ook voor ons veel belangrijker. We hebben gemerkt dat de toeleveringsketen net altijd stabiel is, vooral in tijden van hoge inflatie, en dat de grote merken daardoor niet op tijd kunnen leveren. Daarom hebben we ons marktaandeel uitgebreid, door al onze klanten een heel ruim assortiment van kwaliteitsartikelen aan te bieden, met zowel instapproducten als producten uit het topsegment. Dat was voor ons een leerproces, dat ons ertoe heeft aangezet om de commerciële ontwikkelingskansen die zich aandienen te onderzoeken. Ook de sector van de foodtech hoort daarbij. Tien jaar geleden waren voedselinnovaties niet zo sterk gericht op technologie als vandaag.
Registreren neemt slechts enkele minuten in beslag. Dit is om onze inhoud beter af te stemmen op onze lezers. Ontdek hier de voordelen:
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?