De Business to Consumer(B2C) e-commercemarkt blijft in Europa groeien, maar die groei vertraagt gestaag. In 2015 bedroeg het groeipercentage 13,3%, terwijl dat in 2014 nog 13,6% was. Voor 2016 wordt een groei van 12% verwacht. De groei blijft echter significant en dit jaar wordt voor het eerst de kaap van de 500 miljard euro omzet gerond. Vorig jaar bedroeg de totaalomzet 455,3 miljard en naar verwachting zal deze in 2016 510 miljard bedragen.

Dit blijkt uit het nieuwe European B2C E-commerce Report 2016, dat door de Ecommerce Foundation is opgesteld in opdracht van de koepel Ecommerce Europe. Twintig nationale e-commerceverenigingen – waaronder BeCommerce in België en Thuiswinkel.org in Nederland, hebben aan het rapport meegewerkt.

Ondanks de vertraging van de groei, laat het rapport een veelbelovend vooruitzicht zien voor de e-commercebranche. “Er is nog meer dan genoeg ruimte om verder te groeien. De Europese e-commercemarkt heeft haar top nog lang niet bereikt”, aldus Marlene ten Ham, secretaris-generaal van Ecommerce Europe.

Veel ruimte voor groei

Het vertrouwen in verdere groei steunt op het feit dat vandaag 57% van de Europese internetgebruikers online winkelt en 16% van de kmo’s een webshop heeft. Minder dan de helft daarvan verkoopt cross-border (7,5%) en slechts 16% van de Europese consumenten koopt online in een ander EU-land.

Er zijn in Europa ongeveer 296 miljoen online shoppers (43% van de totale bevolking van 15 jaar en ouder). Zij gaven in 2015 online gemiddeld 1 540 euro uit op het web.

Vooral West-Europa

Uit het rapport blijkt dat West-Europa nog steeds de belangrijkste e-commerceregio van het continent is, met een online omzet van 252,9 miljard euro vorig jaar. Daarna volgt Midden-Europa met 89,5 miljard en Zuid-Europa met 50,9 miljard. Noord- en Oost-Europa zijn  kleinere e-commerceregio’s, met respectievelijke 37,6 miljard en 24,5 miljard.

Het Verenigd Koninkrijk blijft koploper: Groot-Brittannië heeft niet alleen de grootste B2C e-commercemarkt, met een omzet van 157,1 miljard, de Britten spenderen ook het meeste op het web. Vorig jaar gaven zij per online shopper gemiddeld 3 625 euro uit. Wanneer het gaat om het aantal webshoppers, moet het VK de eerste plek echter aan Duitsland laten. Daar winkelen ongeveer 51,6 miljoen mensen online tegen 'slechts' 43,3 miljoen in het VK.

België (onterecht) in de top

In de top 10 van snelstgroeiende B2C e-commercemarkten staan de grotere e-commercelanden niet vermeld. Die lijst wordt aangevoerd door Oekraïne (met een groei van 35% in 2015 ten opzichte van 2014), gevolgd door Turkije (34,9%) en België (34,2%).

Dat ons land bij de snelste groeiers is, heeft echter te maken met een verandering van methodologie bij het vergaren van de cijfers in 2015. Onze werkelijke groei bedroeg maar ongeveer 14%.

Groei aandeel in bbp

Het rapport noteert verder dat over het algemeen de invloed van B2C e-commerce op de Europese economie blijft toenemen. Terwijl het aandeel van e-commerce in het Europese bbp in 2009 nog maar 1,27% bedroeg, was het in 2015 al meer dan verdubbeld tot 2,59%.  De opstellers van het rapport verwachten dat dit aandeel de komende jaren nog verder zal toenemen en in 2020 waarschijnlijk ca. 6% zal bedragen.