![](https://images.gondola.be/default_image.png?auto=format&fit=crop&h=420&ixlib=php-1.1.0&q=75&w=800&s=1d8426dcc8fb0405b5c2d8b483186b46)
- Interview met Marit van Egmond (CEO van Albert Heijn): “We gaan naar meer dan 100 winkels in België”
- Poster Retail Scan : de laatste retailtrends in kaart
- Dossiers: Pet care & food, impuls, tabak, winkelinrichting, betalingen, displays, marketing …
FMCG-reuzen Unilever en Procter & Gamble hebben allebei een relatief goed eerste kwartaal achter de rug, maar zagen respectievelijk hun omzet- en winststijging afgeremd door wisselkoerseffecten.
De omzet van Unilever (Dove, Axe, Lipton, etc.) daalde in het eerste kwartaal van 2014 met 6,3% tot 11,4 miljard euro. De onderliggende groei bedroeg nochtans 3,6%. Vooral de wisselkoerseffecten hadden een negatieve impact (-8,9%) op de resultaten.
Bij Procter & Gamble (Pampers, Gilette, Dreft, etc.) drukte wisselkoersen dan weer de omzetgroei. Het bedrijf maakte 1,7% meer winst (2,61 miljard dollar, of 1,89 miljard euro) dan in Q1/2013, maar de omzetcijfers bleven stabiel. Zonder het effecten van wisselkoersen had het bedrijf een omzetgroei van 3% kunnen noteren.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?