FMCG-reuzen Unilever en Procter & Gamble hebben allebei een relatief goed eerste kwartaal achter de rug, maar zagen respectievelijk hun omzet- en winststijging afgeremd door wisselkoerseffecten.
De omzet van Unilever (Dove, Axe, Lipton, etc.) daalde in het eerste kwartaal van 2014 met 6,3% tot 11,4 miljard euro. De onderliggende groei bedroeg nochtans 3,6%. Vooral de wisselkoerseffecten hadden een negatieve impact (-8,9%) op de resultaten.
Bij Procter & Gamble (Pampers, Gilette, Dreft, etc.) drukte wisselkoersen dan weer de omzetgroei. Het bedrijf maakte 1,7% meer winst (2,61 miljard dollar, of 1,89 miljard euro) dan in Q1/2013, maar de omzetcijfers bleven stabiel. Zonder het effecten van wisselkoersen had het bedrijf een omzetgroei van 3% kunnen noteren.
Registreren neemt slechts enkele minuten in beslag. Dit is om onze inhoud beter af te stemmen op onze lezers. Ontdek hier de voordelen:
Retail van nul af opnieuw leren: hoe Rami Baitiéh Morrisons herlanceerde
300ste editie: "Gondola moet helpen om het heden te begrijpen en de toekomst vorm te geven"
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?