- Zelfscan: vloek of zegen?
- Fotoreportage: Ontdek het beste van Sial
- Dossiers: warme kazen, melkdesserts, bereide maaltijden, etnische producten ...
Handige lockers, in de buurt van openbare parkeergarages, waar de consument zijn boodschappen in kan laten leveren: dat wil de Stad Gent in de toekomst voor zijn shoppers. Met dit proefproject, dat eind september van start moet gaan, wil Gent het hoofd bieden aan de opmars van het online winkelen en de e-commerce.
In opdracht van Christophe Peeters, schepen van Economie in Gent, start eind september een proefproject waarbij de Gentse shopper ‘handsfree’ kan winkelen. Lockers, geïnstalleerd vlakbij openbare parkeergarages, moeten komaf maken met het gezeul van zware boodschappentassen. Consumenten die winkelen in een uitgestippelde zone (die bestaat uit de Brabantdam, de Gouvernementstraat, Koestraat en Kortedagsteeg), kunnen hun aankopen laten leveren in de handige kastjes en ze op weg naar hun auto oppikken.
In de testfase zullen enkel non-foodproducten geleverd worden: “Geen voeding” zegt Gentse schepen van Economie Christophe Peeters in De Morgen. “Dan heb je koelboxen nodig, en krijg je te maken met allerlei normeringen.” Daarbij wil de Gentse schepen met het project de binnenstad aantrekkelijk houden zodat de Gentse handelaar het hoofd kan bieden aan de opmars van online winkelen en e-commerce. Het handenvrij winkelen past bovendien perfect in het fel besproken circulatieplan van Gent, waarbij bezoekers binnenkort minder met de auto de binnenstad in kunnen.
Tijdens de testfase is het ‘handsfree’ shoppen volledig gratis, zowel voor de winkels als voor de klant. Maar als het systeem werkt, is het de bedoeling dat het in 2017 in de hele binnenstad wordt ingevoerd. “Het is voor ons uittesten welk businessplan we daar het best op zetten. Hoeveel het gaat kosten om het zinvol en rendabel te maken. Als we daar een zicht op hebben en het hele plan hebben geëvalueerd, kunnen we overgaan tot een echte uitrol” legt de Gentse schepen uit in De Morgen.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?