De vakbeurs die dit jaar in het teken van innovatie stond, kon de positieve trend van de editie 2015 niet helemaal doortrekken.

Van zondag 1 tot en met dinsdag 3 oktober kon de DIY, Home & Garden vakspecialist in Kortrijk terecht voor de inmiddels tweejaarlijkse beurs voor de branche. Na een eerder geslaagde vernieuwingsoperatie in 2015 waren de verwachtingen hoog gespannen. Het aantal exposanten bleef ongeveer stabiel rond de 150, maar we zagen vooral veel kleinere exposanten en standen én ook een groter aantal "service providers". Net als bij vorige edities ontbraken ook nu weer enkele zeer belangrijke productgroepen zoals power tools en verf. De beurs weet zich vooral dankzij sanitair (met trekkers als Calodar en Van Marcke) en chemicals zoals onderhoudsproducten en phyto (bijvoorbeeld Scotts en Compo, of Forever, Enteco of Fabel) recht te houden. 

Om dus echt te spreken van dé vakbeurs voor DIY, Home en Garden is meer nodig. Aan de inspanningen van de organisatie zal het niet liggen. Zij stuurden het concept weer wat bij volgens de wensen en opmerkingen van exposanten en bezoekers: betere catering, aangepaste openingsuren, makkelijke registratie, het vervangen van seminaries door een "Future Insights" eiland en zo meer.

Zondag

Eén wens lijkt men echter nog steeds niet te willen beantwoorden, namelijk het schrappen van de zondagopening. Dit jaar was de opkomst die dag alweer lager dan ooit; nu ogenschijnlijk veroorzaakt door het "Weekend van de Klant". We moeten daar eerlijk in zijn: na excuses als een belangrijke wielerwedstrijd, een laatste mooi weekend-aan-zee, etc. lijkt ons dit alweer een antwoord naast de kwestie. 

De bezoekersaantallen waren wel positief dankzij een uitbreiding van het concept van "retailer-meetings" van Brico, Gamma en Hubo. Ook de traditionele networkhappening van Comeos lokte als steeds veel volk, wat bijdraagt tot de algemene positieve sfeer van de beurs.

Wij hoorden zeer uiteenlopende reacties bij de exposanten: sommigen zijn absoluut tevreden over hun deelname en de kontakten, anderen zijn ronduit ontgoocheld en één iemand vroeg ons zelfs op de man af of we "op het kerkhof van de beurs" stonden. Je kan echter om één vaststelling niet heen: wie aandacht besteedt aan zijn stand, zorgt voor inhoud en de bezoekers aktief benadert, scoort nog steeds. Leveranciers die denken dat een simpele "aanwezigheid" volstaat, zijn misschien goed voor het vullen van de ruimte, maar nefast voor een geslaagde beurs.

Een succesvolle volgende editie zal daar moeten op inzetten, naast het schrappen van de overbodige zondagsopening. Als men ook "Garden" wil integreren, stelt zich zonder meer de vraag van de timing. Aankopen tuin voor 2018 zijn reeds lang beslist; zelfs Gafa komt daarvoor al te laat!