Jumbo behaalde in het eerste halfjaar van 2023 een omzet van 5,96 miljard euro (+8,8%). Toch zijn de resultaten gemengd: Jumbo Nederland scoorde slechter dan de markt, terwijl Jumbo België zijn omzet en marktaandeel zag groeien, logisch gezien het winkelbestand (eindelijk) flink is uitgebreid.

Jumbo heeft zopas zijn resultaten voor het afgelopen semester bekendgemaakt. De Nederlandse supermarktketen wist zijn omzet in ons land op te krikken tot 169 miljoen euro, goed voor een stijging van maar liefst 68% en een groei van zijn marktaandeel. Hoeveel dat laatste precies bedraagt wil de keten niet kwijt. In België heeft Jumbo inmiddels 31 winkels en daar komen er dit jaar zeker nog 3 bij, benadrukt de groep. “De Jumbo winkels in België trekken steeds meer klanten, wat zich vertaalt in een omzetgroei die boven de gemiddelde marktgroei ligt en een toenemende belangstelling voor de formule bij potentiële franchisenemers”, aldus CEO Ton van Veen. Hij heeft er dan ook alle vertrouwen in dat de keten zijn groei in België zal verderzetten.

Toch is de situatie volgens Pierre-Alexandre Billiet, CEO van Gondola, niet zo rooskleurig als het lijkt. “Cijfers tonen aan dat de organische groei zo goed als stagneert in België, zoals blijkt uit een uitgebreid retailrapport dat in september zal verschijnen", aldus Billiet. "Als je de nieuwe winkels meetelt, kom je natuurlijk altijd uit op groei. Jumbo heeft in België nauwelijks voordeel kunnen doen als gevolg van de moeilijkheden bij Delhaize. Andere supermarkten als Carrefour en Colruyt konden wel extra shoppers voor zich winnen." 

Jumbo Nederland scoort slechter dan de markt

Ondanks de groei in België, is het een genuanceerder verhaal voor de hele groep. Jumbo wist weliswaar een groei van 8,8% te realiseren waardoor de omzet afklokte op 5,96 miljard euro - wat vooral te danken is aan de prijsstijgingen door de aanhoudende inflatie - , maar scoorde in zijn thuismarkt lager dan het marktgemiddelde (9,4%). Daardoor daalde het marktaandeel licht. Online behaalde Jumbo Nederland eveneens een groei van 8,8%, waardoor de omzet eindigde op 396 miljoen. Foodserviceformule La Place was dan weer goed voor een omzet van 69 miljoen euro (+36%). 

“Dit was niet onze allerbeste periode", reageert Ton van Veen. "In eigen huis hebben we te maken gehad met omstandigheden die veel van onze aandacht vroegen. Daarnaast kampen we met ongekende prijs-, huur- en energieverhogingen, een forse stijging van de cao-lonen en een dalend consumentenvertrouwen. Op veel prijsverhogingen hebben we maar heel beperkt invloed. In de prijsonderhandelingen met A-merk leveranciers zetten we scherp in op matiging van prijsstijgingen, wat tot een aantal moeizame onderhandelingen heeft geleid. Gelukkig begint de situatie met buitensporige prijsverhogingen nu iets te bedaren, maar het zal nog wat tijd vergen voordat we van normalisering kunnen spreken.” Om kosten te besparen besliste Jumbo recent nog om zijn grootschalige sportsponsoring stop te zetten en meer te gaan focussen op lokale initiatieven. 

"Terug naar de basis van onze formule"

Om het bedrijf verder te laten groeien in de toekomst wil Jumbo zijn strategische koers verscherpen en terugkeren naar "de basis van onze formule, toen we de markt wisten te verrassen met een betaalbaar, ruim en relevant assortiment én de allerbeste service. We gaan ons veel meer focussen op ‘Jumbo zoals Jumbo bedoeld is’: volledig gericht op en gebouwd rondom de wensen van de klant".  Daarnaast wil de keten haar bedrijfsvoering verder verduurzamen. Zo wil het onder meer volledig CO2-neutraal zijn tegen 2040 en wil het zijn versassortiment nog meer sourcen uit eigen land.  “Het is nu zaak verder te bouwen aan een gezonde toekomst en aan ons onderscheidende vermogen door te blijven focussen op prijs, assortiment, service en MVO", vervolgt CEO Ton van Veen. "Dit doen we parallel aan alle marktuitdagingen die we trotseren. De tweede helft van 2023 zal ongetwijfeld uitdagend blijven, maar ik ben vol vertrouwen dat we de weg naar verdere groei weer gaan vervolgen samen met al onze medewerkers, franchiseondernemers en ketenpartners."