Garden Gourmet breidt zijn gamma aan vegetarische producten uit met de 100% plantaardige 'Incredible Burger' en de nieuwe groentecreatie 'Veggie Sensations'. Op die manier wil het bedrijf veggie en vegan producten toegankelijk maken voor consumenten en hen aanzetten om bewuster en duurzamer te consumeren.

Veggie wordt steeds populairder. Dat blijkt niet alleen uit het toenemende aantal flexitariërs en vegetariërs, maar ook uit de massale productlanceringen die de afgelopen week plaatsvonden. Zo introduceerde Beyond Meat vorige week nog zijn plantaardige Beyond Burger voor het eerst in de Belgische supermarkten, en breidt nu ook Nestlé zijn aanbod Garden Gourmet-producten uit. Deze week lanceerde het bedrijf namelijk zijn ‘Incredible burger’ die 100% plantaardig is en qua smaak en textuur lijkt op vlees. En als we Nestlé mogen geloven ruikt hij bovendien ook naar echt vlees. Daarnaast liggen vanaf volgende week ook de "Veggie Sensations" van Garden Gourmet in de supermarkt. Deze nieuwe generatie creatieve veggie producten boordevol groenten is geïnspireerd door de Siciliaanse en Griekse keuken. "Zij moeten in de voetsporen treden van het succes van de Garden Gourmet Groenteballetjes, die volgens de Nielsen cijfers 2018 in ons land het best verkopen binnen hun categorie", reageert Nestlé.

Waarom Nestlé precies voor deze producten koos, is simpel. “We zien dat twee soorten plantaardige producten erg populair zijn: enerzijds zijn er de klassieke producten zoals onze Burger Deluxe en anderzijds zijn er de groentecreaties, met de groenteballetjes aan kop. Vooral die laatste categorie is erg populair bij mensen die voor de eerste keer veggie eten: de ideale manier dus om klanten naar dit segment te lokken”, verduidelijkt Quentin Clermont, Business Manager Food Division van Nestlé.

"Net het feit dat grote spelers steeds meer investeren en innoveren in de veggie markt, is erg goed nieuws. Het zorgt er immers voor dat vleesvervangers een betere smaak en textuur krijgen, en zo dus nog meer op echt vlees gaan lijken", licht food trendwatcher Steven Desair toe. Inmiddels is de categorie van plantaardige producten goed voor 40 miljoen euro, ofwel een stijging van 67% ten opzichte van 2012. Al is er zeker nog groeiruimte. Uit een onderzoek van InSites Consulting uit 2016 blijkt namelijk dat de helft van de Belgische gezinnen op jaarbasis plantaardige alternatieven voor vlees of vis consumeert. Daarnaast geeft 40% aan ervoor open te staan.

En dat er nog veel potentieel is, beseft ook Nestlé. “Met de lancering van onze Incredible Burger en onze Veggie Sensations willen we inspelen op de trend naar veggie. Al gaat het in dit geval zeker niet om een hype, maar wel om een ware transformatie binnen de foodsector naar veggie producten", vervolgt Quentin Clermont. "Het is onze missie om vegetarisch en veganistisch eten toegankelijk te maken voor alle consumenten. Zo verlagen we mee de ecologische voetafdruk van onze voeding, en helpen we consumenten om steeds bewuster en duurzamer te consumeren."