Frans Muller, CEO van Ahold Delhaize en voormalige topman van Delhaize Group, ziet de situatie op de Belgische retailmarkt somber in. “Een aantal spelers heeft het aardig moeilijk. Dit kan niet blijven duren.”

Frans Muller doet in een interview met de krant De Standaard uit de doeken hoe hij de Belgische situatie inschat. Op de vraag of er onvermijdelijk een moment komt waarop er slachtoffers vallen in het huidige opbod aan winkels antwoordt hij: “Als je naar de rapporten van de Vlerick School kijkt over de winkelsituatie in Vlaanderen, dan zie je gewoon dat hier al veel winkels zijn en toch komen er nieuwe ketens bij. De Belgische markt is lastig omdat de markt niet meer groeit en de inflatie laag is. Er zijn te veel meters winkeloppervlakte en men blijft er nog toevoegen. Kortom, een lastige markt met een hoop concurrentie terwijl er nog nieuwe spelers op de markt komen. Wat wil iedereen nou? Ik denk dat een aantal spelers, inclusief de regionale winkelbedrijven, het aardig moeilijk hebben en dit kan niet blijven duren.”

Onvermijdelijk komt ook Jumbo ter sprake. Muller relativeert de impact van de Nederlandse concurrent. “Ze hebben nu drie winkels in Rijkevorsel, Lanaken en Pelt. Dat moet je toch een beetje in perspectief plaatsen. Albert Heijn heeft net zijn vijftigste supermarkt geopend in België en Delhaize heeft er achthonderd, terwijl bol.com ook online stevig groeit. De winkels van Jumbo hebben niet veel impact op Delhaize, er is wel impact op winkels van Albert Heijn omdat die vlakbij gelegen zijn. Ik heb het al gezegd: elke tomaat die Lidl of Jumbo verkoopt en wij niet, is er één te veel.’

Over de resultaten van Ahold Delhaize toont hij zich tevreden. “Over het hele jaar hebben we marktaandeel gewonnen. In het vierde kwartaal was dat voor Delhaize een winst van 34 basispunten en voor Albert Heijn ruim 40 punten. Ook bol.com groeit in België sterk. Met die drie merken zitten we in België goed. 2020 moet een jaar van groei zijn. De teams zijn heel goed bezig. We hebben op tal van punten vooruitgang geboekt. We krijgen goede feedback over onze Nutri-Score waarmee we de eerste waren, goede reacties op onze 1+1 promoties. De prijsperceptie is verbeterd, ook de beschikbaarheid van de producten in de rekken is er op vooruitgegaan, maar er zijn nog stappen te zetten. Onze nieuwe concepten zoals de stadswinkels van Fresh Atelier doen het goed. Er is vraag om snel iets goeds, gezonds en vers te kunnen kopen. De onlineverkoop in België heeft nog veel groeipotentieel.”