Onafhankelijke winkeliers winnen terrein in Frankrijk, Carrefour valt terug. "De 'les' van 2023 wordt herhaald in 2024", schrijft Linéaires.

Onze Franse collega's hebben geluk: in hun markt is geen enkele retailer gekant tegen de transparante publicatie van marktaandeelcijfers. En deze cijfers worden regelmatig bijgewerkt. Het bewijs: het tijdschrift Linéaires heeft zojuist de gegevens van Kantar voor januari 2024 bekendgemaakt. Wij van Gondola gaan deze informatie niet elke maand doorgeven, maar dit nieuwste onderzoek is interessant, omdat het opnieuw de onafhankelijke winkeliers op de voorgrond plaatst. 

Kantar merkt op dat Leclerc, Intermarché en Système U hun marktaandeel aanzienlijk zien toenemen. Over de periode van 25 december 2023 tot 21 januari 2024 (P1 2024), noteert Leclerc een indrukwekkende stijging van +1,6 punten (24%), Intermarché +1,2 punten (16,9%) en Système U +0,5 punten (11,9%). "Een ongekend fenomeen in de geschiedenis van de Franse detailhandel, dat ook symbool staat voor het bredere succes van onafhankelijke groepen", aldus Linéaires. Het marktaandeel van Leclerc is de afgelopen elf maanden systematisch met meer dan één punt gestegen. Als we deze toename van het marktaandeel toepassen op de omvang van de Franse markt in termen van waarde, dan heeft de toonaangevende keten ongeveer een miljard euro aan extra omzet verloren. Midden in een periode van inflatie profiteert het duidelijk optimaal van zijn meest gunstige prijsimago. Voor Les Mousquetaires heeft de overname van een zestigtal Casino-winkels hun groei gestimuleerd, die al zichtbaar was in november en december (+0,6 punten).

De cijfers zijn minder positief voor Lidl en Aldi. De twee groepen noteerden -0,7 en -0,3 punten marktaandeel. Auchan is ook negatief, met -0,3% punten over dezelfde periode. Carrefour, dat tussen -0,3 en -0,4 punten verloor in het laatste kwartaal van 2023, is gedaald tot -0,6 punten aan het begin van 2024. Linéaires schrijft de slechte prestaties van Carrefour toe aan de stijging van de prijzen van nationale merken in de tweede helft van 2023, lagere media-investeringen en slechtere operationele prestaties, zoals blijkt uit een slechte score op zijn 'Qualiscope'.