Maaltijdboxleverancier HelloFresh heeft het voorbije half jaar een forse omzetgroei geboekt. Het bedrijf maakte in dezelfde periode echter ook bijna 60 miljoen euro verlies.

In de eerste zes maanden van 2017 boekte HelloFresh in totaal een omzet van 435,4 miljoen euro. Daarmee steeg de omzet met maar liefst 49% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar, toen de omzet nog 291,5 miljoen euro bedroeg. 

In het voorbije kwartaal was de groei zelfs nog sterker: de omzet van HelloFresh groeide in Q2 met maar liefst 53% tot 230,1 miljoen euro. Het bedrijf spreekt zelf dan ook van een een sterk kwartaal waarin het haar succes verderzet in alle markten.

HelloFresh blijft echter een verlieslatende onderneming, en zag de verliezen de afgelopen maanden zelfs toenemen. Het nettoverlies kwam de eerste zes maanden van dit jaar uit op 56,7 miljoen euro, tegen 52,9 miljoen euro vorig jaar. 

Zowel de omzetgroei als het hogere verlies valt toe te schrijven aan de expansie van HelloFresh, waarbij enerzijds meer geïnvesteerd wordt in marketing en het bedrijf anderzijds meer nieuwe klanten bereikt. Vooral in de Verenigde Staten heeft het Duitse bedrijf veel uitgegeven aan kortingsacties en reclame, in de concurrentiestrijd met lokale spelers zoals Blue Apron.

HelloFresh werd in 2011 opgericht in Berlijn als startup en is ondertussen uitgegroeid tot één van de grootste spelers in “meal kits” ter wereld. Het bedrijf is momenteel actief in negen landen: Duitsland, Nederland, België, Oostenrijk, Zwitserland, het Verenigd Koninkrijk, Australië, Canada en de Verenigde Staten. Het telt in totaal 1,25 miljoen klanten.

Het bedrijf zou een beursgang voorbereiden, die dit jaar nog zou plaatsvinden. Daarmee zou de maaltijdbyoxleverancier vers geld kunnen ophalen om verder te investeren in haar expansie.