- Zelfscan: vloek of zegen?
- Fotoreportage: Ontdek het beste van Sial
- Dossiers: warme kazen, melkdesserts, bereide maaltijden, etnische producten ...
Picnic is gestart met de bouw van een nieuw distributiecentrum van maar liefst 35.000 m² in Utrecht. Het magazijn, dat in maart volgend jaar al klaar moet zijn, is nodig om de snelle groei van de Nederlandse online supermarkt mogelijk te maken.
Vandaag werkt Picnic – dat pas eind 2015 van start ging - met twee distributiecentra, waarvan de jongste nog maar begin dit jaar in Utrecht operationeel werd. Het eerste in Nijkerk is al langer maximaal benut, maar het bedrijf vreest dat aan het huidig groeitempo, ook de nieuwe installatie van 7.000 m² snel te klein wordt. Daarom wordt het nieuwe DC, dat werk zal bieden aan 500 tot 1000 mensen, grootschaliger en moderner.
Pure player Picnic groeit razend snel. Het eerste jaar boekte het bedrijf circa 15 miljoen omzet en dit jaar zal vermoedelijk afgesloten worden met meer dan honderd miljoen euro omzet. De boodschappenbezorger dekt nu 24 steden af. Dat zijn er vier keer meer dan eind vorig jaar. Bijna elke week komt er een stad bij. Picnic zou zo’n 65.000 klanten tellen.
Ook het aantal elektrische bestelwagens waarmee de boodschappen aan huis worden gebracht groeit. De online supermarkt beschikt vandaag over 250 wagentjes en heeft er een honderdtal bij besteld. In juni 2017 had Picnic 650 bezorgers in dienst.
Binnen drie à vijf jaar wil Picnic alle Nederlandse steden afdekken. Dit moet gebeuren met vijf distributiecentra en 70 lokale hubs en een vloot van 2.000 bestelwagens. Voor die expansie werd eerder dit jaar 100 miljoen euro opgehaald bij een vijftal beleggingsfondsen.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?