100 nieuwe supermarkten (Delhaize, AD of Proxy), 200 nieuwe Shop&Go's of Fresh Ateliers, tussen 30 en 50 nieuwe verkooppunten van Albert Heijn in Vlaanderen in de komende drie à vier jaar: de Groep Ahold Delhaize slaat hard toe en geeft een nieuwe dimensie aan de harde concurrentie op de markt. Tot nu toe spitste de concurrentie zich toe op het commerciële aspect, de prijs, het prijsimago en op agressieve promoties. Vanaf vandaag is dat veranderd. Nadat het zich vooral concentreerde op de mogelijkheid om te besparen, toont de Groep Ahold Delhaize zich vandaag bereid om te investeren in de ontwikkeling van zijn netwerk en de concurrentie het vuur aan de schenen te leggen met een indrukwekkend groeiplan.

De bevestiging dat Albert Heijn in België blijft, komt niet als een verrassing: waarom zou de groep niet verder gaan met een formule die goed werkt en die er als enige in geslaagd is om de autoritaire leider op de markt – Colruyt – in verlegenheid te brengen. Scherpe prijzen en een aangename shoppingervaring: de Vlaamse consument vindt er duidelijk zijn gading. Ahold Delhaize gebruikt duidelijk een strategie die de concurrentie op een dubbele manier in de tang neemt. Enerzijds moet het de consumenten aanspreken die vooral bezig zijn met prijs, terwijl Delhaize zijn basiswaarden uitspeelt: gezond eten, uitbreiding van het buurtnetwerk met Shop&Go en het nieuwe stadsconcept Fresh Atelier.

De ambities van Albert Heijn zwakken het belang van de komst van Jumbo naar Vlaanderen af: Colruyt beloofde een gespierd antwoord op de nieuwkomer, maar het is Albert Heijn die hen met een groter winkelnetwerk en grotere bekendheid het gras voor de voeten dreigt te maaien.

De aankondiging van de Groep Ahold Delhaize betekent een elektroshock. Tot hiertoe bleef de organische groei in de markt vrij voorzichtig. Alleen Lidl nam het initiatief door niet alleen renovaties aan te kondigen maar ook nieuwe winkels te openen. Aldi lanceerde vorig jaar een groot investeringsplan dat een sowieso niet al te groot netwerk bestrijkt, en dat vooral de vergaande modernisering van de winkels betrof. Vandaag geeft Ahold Delhaize antwoord aan zowel de hard en soft discounters. De vraag die zich stelt, is of het aanbod op de markt niet te groot wordt: hoe groot is het risico op verzadiging? Een vraag die zich met name stelt voor de formules die door zelfstandigen uitgebaat worden, zoals AD, Proxy, Shop&Go en Delhaize Fresh Atelier.

Al stelt de vraag zich bij nader toezien niet op die manier. Als er al verzadiging is, zal die niet de nieuwe winkels treffen, maar wel degenen die verkozen om niet te investeren. Het nieuwe jaar begint met een kanonschot dat klinkt als het begin van een wapenwedloop.