Hoe groot is de impact van het coronavirus, wat is het belang van nationalisme in de voedingssector en welke rol spelen A-merken in de versafdeling? VLAM-directeur Filip Fontaine, één van de sprekers op het Verscongres op woensdag 11 maart, geeft antwoorden.

U zal het op het Verscongres hebben over het belang van A-merken in de versafdeling.

Ik wil nog niet alles prijsgeven, maar het kost heel veel inspanningen om een label op te bouwen dat impact heeft op de consument in de versafdeling. We hebben daar vanuit VLAM onderzoek naar gedaan en de conclusie is dat merken consumenten niet zo gek veel kunnen schelen. Natuurlijk horen daar nog heel wat nuanceringen en verduidelijkingen bij, waar ik op het congres dieper zal op ingaan. Maar we stellen vast dat de grootste bekendheid bij vers zit bij labels die al een hele tijd meegaan, zoals Flandria en Belgische Kazen. Dat zijn merken die al echt lang meedraaien. Je moet er zwaar in investeren. Wat we ook zien, is dat lokaal en seizoensgebonden aankopen belangrijk zijn voor de consument. 

Uit ons onderzoek blijkt ook dat consumenten bereid zijn om meer te betalen als landbouwers een gegarandeerd faire prijs krijgen voor hun producten, maar daar geloof ik eerlijk gezegd niet veel van: het lijkt me een sociaal wenselijk antwoord. De prijs is voor de consument nog altijd het belangrijkste aankoopargument. Hoe goedkoper, hoe beter. Dat laten alle onderzoeken zien. We zien ook dat consumenten terug vertrouwen hebben in voeding in het algemeen. Dat heeft onder meer te maken met het feit dat het alweer een tijdje geleden is dat er een schandaal geweest is. Dat uit zich in het feit dat labels in één jaar tijd veel minder belangrijk geworden zijn. Als er minder vertrouwen is, gaan mensen op zoek naar labels die zekerheid bieden. Als er meer vertrouwen is, zoals nu, verliezen labels aan belang.

Er is een zeker nationalisme bij de aankoop van producten. Is dat wel realistisch, in een tijd waarin veel producten op internationale schaal gefabriceerd worden?

Ja, dat denk ik wel. Mensen vinden het belangrijk om lokaal te kopen. Het is wel degelijk een belangrijke reden bij het aankopen van verse producten. Ik denk ook dat we dat chauvinisme mogen aanwakkeren. Dat proberen we ook vanuit VLAM. We mogen trots zijn op wat we allemaal produceren. We zijn op voedingsgebied een land dat voor een groot deel zelfvoorzienend is. We gaan op het vlak van voedselvoorziening niet in problemen komen door het coronavirus. Groot-Brittannië kan dat bijvoorbeeld niet zeggen, mocht de situatie verergeren. 

De versafdeling is de afgelopen jaren uitgegroeid tot het hart van veel supermarkten.

Ja, dat is onmiskenbaar een belangrijke evolutie. Het is ook logisch: met je versafdeling kan je je als supermarkt onderscheiden, tonen wie je bent. Dat kan je niet met Pampers of Coca-Cola, met alle respect voor die producten. En ook belangrijk: je kan het verschil maken zonder hele gekke toeren uit te moeten halen. Het loont om erin te investeren.