Met het "Nutri-Pact: een Coalitie voor Beter Eten” willen Fevia, de federatie van de Belgische voedingsindustrie, en Comeos, de federatie voor handel en diensten, bijdragen aan een evenwichtiger voedingsaanbod op de Belgische markt. De twee federaties benadrukken de nood aan samenwerking tussen alle spelers die voeding aanbieden en aan ondersteuning door de overheid.

De strijd tegen overgewicht en obesitas blijft, ook in België, een belangrijke maatschappelijke uitdaging. Fevia en Comeos nemen daarom een nieuw initiatief om proactief te blijven werken aan een evenwichtiger voedingsaanbod: ze lanceren het “Nutri-Pact: een Coalitie voor Beter Eten”, met een waaier aan ambities en engagementen waarop hun leden nu en in de volgende jaren zullen inzetten. Dit initiatief is de opvolger van het vorige Convenant Evenwichtige Voeding (2012-2020).

Het Nutri-Pact wil de nutritionele kwaliteit van voedingsmiddelen verder verbeteren door een reeks initiatieven. Enerzijds door in te zetten op de prioriteiten van de Food Based Dietary Guidelines: meer volkoren granen, groenten en fruit, peulvruchten en noten en zaden toevoegen aan hun productaanbod. Anderzijds door, waar mogelijk, het suiker- en zoutgehalte te verminderen en het vezelgehalte te verhogen in hun producten. Twee wetenschappelijke rapporten die Sciensano zal publiceren, vormen de basis voor verdere productherformuleringen. Ten eerste het Nutri-Track, dat de nutritionele evolutie van het productaanbod in België in kaart brengt, en ten tweede EUREMO, dat de vergelijking maakt met het productaanbod in de omringende landen.

©

Fevia - Comeos

Voor sommige producten zijn geen productformuleringen (meer) mogelijk. In dit geval kan er ingezet worden op kleinere portiegroottes en meer sensibilisering van de consument.

Daarnaast voorzien Fevia en Comeos ook een nieuw luik in het Nutri-Pact, waarbij ze de consument op 3 verschillende manieren willen stimuleren om effectief de gezondere keuzes te maken. Eerst en vooral hebben ze in 2023 een nudgingproject opgestart, onder leiding van nudgingexpert BE4LIFE. Het doel is om gezondere keuzes subtiel naar voren te schuiven in de winkelomgeving en te kijken of dit de consument helpt om effectief gezondere keuzes te maken. De resultaten van dit nudgingproject worden in 2024 verwacht. Ten tweede moedigen de federaties voedingsbedrijven aan om meer in te zetten op een marketing die de gezondere opties onder de aandacht van de consument brengt. Tot slot moedigen ze hun voedingsbedrijven aan om extra informatie te verschaffen over de nutritionele kwaliteit van hun voedingsproducten, bijvoorbeeld door middel van een Nutri-Score op de verpakking.

4 verzoeken aan de overheid

Fevia en Comeos roepen de overheid op om de inspanningen van de voedingssector te ondersteunen en mee een actieve rol op te nemen om de consument te overtuigen om voor een evenwichtigere levensstijl te kiezen. De federaties wijzen erop dat een dergelijke samenwerking tussen de voedingssector en de overheid in het verleden rond het Zoutconvenant (2008-2013) al succesvol was. De sensibiliseringscampagnes van de overheid om minder zout te eten, hebben toen de herformuleringsinspanningen van de sector versterkt. Feria en Comeos doen vier concrete verzoeken aan de overheid om samen te werken:

  • Data is key! De overheid kan de voedingssector ondersteunen door regelmatig voedselconsumptiepeilingen uit te voeren zodat de sector inzicht krijgt in het eetpatroon van de Belgische bevolking en hoe die veranderen. Een andere wens is  om de nodige middelen te voorzien voor Sciensano om het Nutri-Track- en EUREMO-rapport te publiceren.
  • Meer sensibiliseringscampagnes om consumenten aan te moedigen om stap voor stap meer volkoren granen, groenten en fruit, peulvruchten en noten en zaden toe te voegen aan zijn maaltijden, de topprioriteiten van de Food Based Dietary Guidelines.
  • Een bredere samenwerking tussen àlle sectoren die voeding aanbieden (horeca, de cateraars en de kleinhandel)
  • Een “health-in-all-policies”-aanpak die zich richt op een gezonde levensstijl waarbij er naast gezondere voedingspatronen ook aandacht is voor voldoende beweging, slaap en minder (chronische) stress.

Een dalende trend in de calorie-inname, maar minder groot dan verwacht

Het nieuwe Nutri-Pact bouwt verder op de inzichten en de resultaten van het vorige Convenant Evenwichtige Voeding, gelanceerd in 2012, die de leden van de twee federaties ertoe aanzette om de samenstelling van hun producten aan te prachten, innovatieve producten op de markt te brengen, de porties te verkleinen en hun marketingpraktijken te veranderen. De resultaten laten een daling zien met 2% van het aantal aangekochte kilocalorieën in de Belgische supermarkten, wat neerkomt op gemiddeld 39 kcal minder per persoon per dag. De zuivelsector overtrof daarbij haar engagement om de toegevoegde suikers in haar producten met 8% te verlagen en behaalde 12% suikerreductie. De frisdrankensector boekte, met -20% suikerreductie, een dubbel zo groot resultaat als de afgesproken -10% suikerreductie.

Gezien de mooie resultaten van hun sectoren hadden Fevia en Comeos erop gerekend dat het aantal aangekochte kcal door consumenten zou blijven dalen gedurende de volledige looptijd van het Convenant. Naar het einde van het Convenant toe, in 2019, zwakte de daling echter af. De federaties concluderen hieruit dat de consument nog onvoldoende de weg vindt naar de gezondere keuzes en lanceren daarom nu het Nutri-Pact.

We kunnen dit gezamenlijke initiatief natuurlijk alleen maar toejuichen en hopen dat voeding kan bijdragen tot een betere gezondheid. Dit initiatief is trouwens niet het enige. In de toekomst zullen er, onder meer bij Gondola, nog gelijkaardige projecten volgen.