- Zelfscan: vloek of zegen?
- Fotoreportage: Ontdek het beste van Sial
- Dossiers: warme kazen, melkdesserts, bereide maaltijden, etnische producten ...
Ferrero, het moederbedrijf van chocomerk Nutella, heeft de rechtszaken die het tegen de chocopasta van Delhaize had aangespannen verloren. De hazelnootpasta van Delhaize mag zich choco blijven noemen, ook al bevat het geen chocolade.
Ferrero pikte het niet dat Delhaize de hazelnootpasta onder zijn huismerk als "choco" verkocht, omdat het product geen chocolade bevat. De Italiaanse voedingsreus stapte naar de rechter en eiste dwangsommen tussen 1.250 en 100.000 euro op per inbreuk van de warenhuisketen. De Franstalige Brusselse handelsrechtbank denkt er anders over en oordeelt dat Delhaize zijn pasta ‘choco’ noemt om de smaak ervan aan te geven en niet beweert dat er chocolade in zit.
Ferrero vindt de manier waarop Delhaize reclame maakt over zijn chocopasta ook niet kunnen. Delhaize zet sterk in op het feit dat zijn choco zonder palmolie gemaakt wordt. De smeerpasta zou hierdoor milieuvriendelijker, gezonder en vetarmer zijn. Palmolie is één van de hoofdbestanddelen van Nutella, dat zich sterk geviseerd voelde.
Ferrero beweert dat consumenten doorhebben dat de reclamecampagne van Delhaize Nutella viseert. Ook hiervoor diende Ferrero een klacht in en ook deze zaak verloor de producent. Consumenten hebben volgens de rechter liever geen palmolie in hun product en deze ingesteldheid komt niet alleen door de reclamecampagne van Delhaize, oordeelt de rechtbank.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?