De omzet van producten met een fairtrade label in ons land is vorig jaar met zo’n 17% gestegen. Een evolutie die zich in de toekomst alleen nog maar zal doorzetten, zegt Nicolas Lambert van Fairtrade Belgium. “Maar er is nog veel werk aan de winkel.”

Het begint een vertrouwd zicht te worden: jaar na jaar laten producten met een fairtrade label een groei met dubbele cijfers zien. Vorig jaar nam de omzet met zo’n 17% toe, terwijl de groei in volume om en bij de 24% lag. De omzet lag vorig jaar op zo’n 169 miljoen euro, terwijl dat in 2015 nog maar om en bij de 61 miljoen euro was. Groeicijfers waar vele anderen jaloers kunnen op zijn, maar toch houdt Nicolas Lambert een slag om de arm. “De groei is goed, maar het zou niet verstandig zijn om zelfgenoegzaam te worden. Er is nog veel werk aan de winkel. De vraag is of het glas halfvol of halfleeg is. De groei is goed, zeer goed zelfs, maar in totaliteit moet het marktaandeel van fairtrade nog een heel stuk naar omhoog. We zien wel duidelijk een kentering: vroeger had de fairtrade markt een bijna louter symbolisch waarde, economisch stelde het heel weinig voor. Vandaag is dat helemaal anders en werpt het ook economisch gewicht in de schaal.”

Verantwoordelijk voor die evolutie zijn vooral de klassieke supermarkten, die ervoor zorgen dat fairtrade producten steeds meer bij een groot publiek terecht komen. “Er liggen vandaag zo’n 1.600 producten met een fairtrade label in de winkels. We zijn van oudsher aanwezig in wereldwinkels en meer alternatieve kanalen als biowinkels, maar het is duidelijk dat de klassieke retailers ons een echte boost gegeven hebben, zeker nu ook discounters als Aldi en Lidl fairtrade producten in hun schappen hebben liggen. Die twee hebben een mooie inhaalbeweging gemaakt tegenover andere retailers: alle rozen bij Aldi zijn bijvoorbeeld fairtrade. Het breedste assortiment is te vinden bij Delhaize en Bio-Planet.”

De populairste fairtrade producten zijn al een tijdje dezelfde: bananen, koffie, chocolade en rietsuiker. Eén op vijf bananen die in ons land verkocht worden, is vandaag fairtrade. “Dat is een mooi cijfer, maar het betekent natuurlijk wel dat vier op vijf bananen niet fairtrade zijn”, aldus Nicolas Lambert. “We zijn ervan overtuigd dat er nog heel veel groeimarge is, zeker wat die populaire producten betreft. Daar kunnen de cijfers zeker nog een heel stuk omhoog. Bij chocolade zien we nu al een verdubbeling van volume tegenover 2017. Maar er is ook vraag bij de consument naar een breder assortiment, blijkt uit onderzoek dat we deden. Hij is bereid om dit soort producten te kopen en wil dat er meer fairtrade producten aangeboden worden.” Internationaal bekeken zit België in de middenmoot wat betreft het aankopen van fairtrade producten. “Nederland, Duitsland, Groot-Brittannië en de Scandinavische landen doen het beter dan ons, terwijl de meer zuidelijke landen het een pak minder goed doen. Wij zitten daar tussenin.”