Nog nooit hebben de Belgen zoveel uitgegeven aan fairtradeproducten als in 2021, aldus het Trade for Development Centre van Enabel, nu de Fair Trade Week woensdag van start gaat. De keerzijde is dat de bekendheid van de sector afneemt, vooral onder jongeren.

Vorig jaar gaven de Belgen gemiddeld 29,28 euro per persoon uit aan fairtradeproducten. Van dit bedrag ging 23,55 euro naar Noord-Zuid producten en 5,72 euro naar lokale Belgische producten, aldus het TDC van Enabel, het Belgisch ontwikkelingsagentschap. De prijs blijft echter het belangrijkste obstakel in de ogen van de Belgische consumenten: 4 op de 10 vinden deze artikelen veel duurder dan andere. En hetzelfde deel van de ondervraagde consumenten zegt dat ze meer zouden kopen als ze goedkoper waren.

3 op de 10 Belgen kennen geen eerlijke handel

Dit is een goed resultaat voor de sector als geheel, ook al heeft een daling van de bekendheid het beeld enigszins vertroebeld. Slechts 7 van de 10 Belgen (71%) zeggen immers van fair trade te hebben gehoord, wat 15% minder is dan een jaar geleden. Bovendien is de daling sterker onder jongeren. Van de 16- tot 35-jarigen heeft slechts 58% ervan gehoord. Om dit verlies aan bewustzijn te verklaren, suggereert TDC dat het verband tussen verantwoorde consumptie en eerlijke handel voor de Belgische consument niet altijd duidelijk is. Deze laatste zou verantwoord consumeren namelijk meer koppelen aan de begrippen ecologie of lokaliteit (kortsluiting), aldus de organisatie die deel uitmaakt van Enabel. Toch is de Week van de eerlijke handel, die op 5 oktober begint en op 15 oktober eindigt, een goede gelegenheid voor de consumenten om de sector en zijn producten te ontdekken of te herontdekken. Dit jaar staat het evenement in het teken van ethische en fair trade mode.