België telt een supermarkt per 2 867 inwoners, een veel hogere densiteit dan in Nederland waar je maar één retailer 3 848 capita vindt. Toch openen er dit jaar nog tientallen verkooppunten in ons land. Experts in De Tijd waarschuwen voor een wildgroei.

Erg ver hoeft de doorsnee Belg niet te lopen als hij boodschappen wil doen, want in België is er per 2 867 inwoners één supermarkt. In Nederland ligt de dichtheid met één retailer per 3 848 capita een pak lager. Toch hebben de Belgische distributeurs nog grote plannen op het vlak van expansie. Zo meldt De Tijd dat Lidl dit jaar 20 nieuwe winkels wil openen, waarna er over een periode van vier jaar nog eens 30 moeten bijkomen. Delhaize voegt 27 vestigingen aan zijn netwerk toe, en Colruyt plant de opening van 25 filialen. Ook Carrefour wil een tiental supermarkten en meerdere buurtwinkels openen. Albert Heijn doet daar ook nog eens 9 nieuwe vestigingen bij.

Damhert-CEO en Vlaams Parlementslid Grete Remen zegt in De Tijd dat ze vreest dat de druk op boeren en producenten nog zal toenemen en dat ook de zelfstandige uitbaters de concurrentie zullen voelen. Denis Knoops, CEO van Delhaize, ziet wel nog plaats voor nieuwe verkooppunten, vooral in nieuwe buurten waar er nog onvoldoende aanbod is. Hij wijst er ook op dat het bevolkingsaantal elk jaar toeneemt. Ook retailexpert Gino Van Ossel verwacht zich niet aan een bloedbad.