#⑧ Vanaf 24 februari kan u twee weken lang elke dag een verslag vinden van #euroshop2020. We gingen langs bij de talloze stands van een van de grootste salons gewijd aan innovatie in de retailsector, die elke drie jaar plaats vindt in Düsseldorf, Duitsland.

Met de opening van zijn allereerste Amazon Go-winkel in Seattle in 2016, maakte de Amerikaanse e-commercegigant een grote indruk op het publiek en de hele foodretailsector. Een kassaloze winkel, waar je met je smartphone binnenwandelt en simpelweg een product uit de rekken neemt, waarna dat automatisch aan je rekening wordt toegevoegd, is indrukwekkend. Op technologisch vlak echter iets minder: er werd geschreven dat veel bedrijven snel aan de slag zouden gaan om gelijkaardige oplossingen te ontwikkelingen.

©

Christophe Sancy

Drie jaar en een editie van EuroShop later, is dat effectief het geval. Zo presenteerden verschillende exposanten, die de afgelopen jaren de nodige geloofwaardigheid wisten op te bouwen, hun eigen visie of interpretatie van het systeem op de beurs. Dat was onder meer het geval bij Wanzl, dat een volledig automatische winkelomgeving creëerde, waarbij alles, van bij het binnenkomen tot bij het passeren langs de kassa, geregeld wordt vanuit de app van de klant. Bovendien zijn er sensoren aanwezig die de bewegingen van klanten registreren. Het systeem mag dan echter wel functioneel zijn, toch is de ontwikkeling ervan nog niet helemaal afgerond, benadrukken ze bij Wanzl. De eerste weken na de opening van de eerste Amazon Go in Seattle verliepen nogal chaotisch, wat bewijst dat het systeem eerst tot in de puntjes moet worden uitgewerkt. 

Een gelijkaardig systeem vonden we op de stand van een andere specialist op het vlak van fysiek winkelen: het Franse HMY. Al is deze demonstratie wel operationeel, wat ons de mogelijkheid geeft om het systeem te testen. Ook in dit geval komen klanten de winkel binnen dankzij het scannen van een barcode in hun app. Vervolgens worden de bewegingen van klanten gevolgd door camera’s die aanwezig zijn in de winkel, waarna producten die ze uit het de rekken nemen automatisch worden toegevoegd aan hun virtuele kasticket. Het systeem van HMY toont trouwens al een zekere mate van maturiteit: mocht u immers van gedachten veranderen en een gekozen product terug in de rekken leggen, dan wordt dit automatisch aangepast op uw rekening. En er is meer: het systeem detecteert zelfs als een product op de verkeerde plaats wordt teruggezet. Stel immers dat een product op de verkeerde plaats in de rekken plaatst, en een andere shopper dat product pakt, dan merkt het systeem deze fout op en corrigeert het de boodschappenlijstjes van de twee klanten.

EuroShop 2020

Bent u benieuwd naar de andere innovaties die we ontdekten op EuroShop 2020?

Klik hier!
EuroShop 2020